YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Jaki powinien być kanał marki na YouTube?

LBQ KANAŁ MARKI NA YT copy

Nie jest chyba nie dziwi to, że start jakichkolwiek działań w świecie wideomarketingu, musi wiązać się z określonym planem. Jakkolwiek spontaniczne nie byłyby popularne virale i vlogi znanych twórców, marka na YouTube musi działać według konkretnej strategii. Mimo braku sztywnych ram, Google nakreśla w swoich materiałach szkoleniowych 10 fundamentalnych zasad, którymi powinien kierować się twórca, który chce sukcesywnie budować markę za pomocą wideo, regularnie powiększając swoje zasięgi.

Ile kanałów, tyle różnych pomysłów na wizerunek w serwisie YouTube. Nie musisz stosować się do wszystkich zasad, które za chwilę poznasz. Ważne abyś zauważył pewne mechanizmy, które działają na YouTube i odróżniają go np. od działań marketingowych w telewizji tradycyjnej. Znając specyfikę tego serwisu, z pewnością dojdziesz do tego, które z porad sprawdzą się w twoim przypadku.

Udostępnianie treści

Odkąd media społecznościowe podbiły internet, udostępnianie treści przez użytkowników stało się naturalnym sposobem wyrażania swojego ja. Dla twórcy wideo, które jest podawane dalej, to najlepszy sposób pozyskiwania nowych widzów i zwiększania popularności kanału. Oczywiście nie każdy film z miejsca zostaje viralem. Są jednak sposoby na to, aby zwiększyć swoje szanse na wyprodukowanie hitu. Przede wszystkim, twórca powinien obserwować YouTube i być na bieżąco z popularnymi tematami. Nagrywanie filmów dotyczących popularnych i modnych kwestii może pomóc w rozprzestrzenianiu się materiału. Kluczowy jest tutaj odpowiedni refleks i wyczucie chwili. W internecie nie ma nic gorszego niż marketing opierający się na tematach, które straciły już popularność. Niestety „terminy przydatności” pewnych chwytliwych haseł lub szeroko komentowanych zdarzeń, bywają naprawdę krótkie. Innym ważnym elementem naszych filmów powinien być ładunek emocjonalny, niezależnie od tego czy będzie to smutek, śmiech albo nostalgia. Należy też określić grupę docelową i starać się dostosować content do wartości, które są dla niej ważne. Widz udostępnia nasze wideo z konkretnych powodów. Nasza produkcja, która pojawia się np. na jego facebookowej tablicy, mówi za niego. Dobrze czasami wejść w umysł tych, którzy potencjalnie mogliby podać nasze filmy dalej.

Współpraca z innymi twórcami

Widzowie, którzy będą oglądać nasze produkcje nie trafili na YouTube wczoraj. Oznacza to, że mają już swoich ulubionych twórców. Warto więc pomyśleć o współpracy z nimi. Naszym obowiązkiem jest oczywiście wybór takich youtuberów, którzy utożsamiają się z naszą marką a ich treści są zgodne z pewną „misją” naszej firmy. Należy również pamiętać o autentyczności. Na YouTube nie ma miejsca na ściemę znaną z reklam telewizyjnych. Współpraca musi być w pewien sposób nieszablonowa i w mało inwazyjny sposób prezentująca nasz produkt. Warto ufać twórcom z którymi podejmujemy współpracę. Oni najlepiej znają swoich widzów i wiedzą, co może im się spodobać.

YouTube jako wyszukiwarka

YouTube to zaraz za Google, najpopularniejsza wyszukiwarka treści w internecie. Warto zadbać o to, aby nasze filmy były prawidłowo opisane. Algorytm nie ogląda filmów tak jak człowiek. Wskazówkami dotyczącymi treści wideo, są dla niego są tagi, tytuł i opis filmu. Warto poświęcić czas na odpowiednią optymalizację. Jak już napisałem wcześniej, czasami warto tworzyć filmy, będące odpowiedzią na panujące trendy. Duży ruch, który towarzyszy wyszukiwaniom wybranego hasła w danym czasie, może przekierować widzów na nasz kanał. Inny sposób na zdobywanie widzów za pośrednictwem wyszukiwarki to popularne zapytania, które najprawdopodobniej zawsze będą „na czasie”. Tutaj warto pomyśleć o produkcjach poradnikowych, które rozwiązują pewne problemy widzów lub dają konkretne „know how”.

Treści zrozumiałe dla nowych widzów

Biorąc pod uwagę, że część widzów odkryje wasze filmy w mediach społecznościowych lub w wyniku wpisywania pewnych haseł w wyszukiwarkę, warto pomyśleć o tym, żeby nie były to zbyt „hermetyczne” produkcje. Zadbajmy o to, aby materiał był przystępny dla nowego odbiorcy. Zbyt częste nawiązywanie do poprzednich odcinków może utrudnić odbiór tym, którzy pierwszy raz mają kontakt z naszą produkcją. W przypadku serii, na pewno warto pomyśleć o czymś w rodzaju wprowadzenia, które w każdym odcinku, przywita widzów cyklu.

YouTube wymaga konsekwencji

Konsekwentne działania na YouTube to wielowymiarowy temat. Twórca na pewno musi uzbroić się w cierpliwość. Nie było chyba takich kanałów, które podbiły świat tylko jednym filmem. Powinniśmy planować nasze działania w taki sposób, aby nasze produkcje pojawiały się na kanale regularnie. Warto pójść o krok dalej i wybrać jeden dzień lub nawet konkretną porę. Dzięki temu, widzowie będą wiedzieli, kiedy spodziewać się nowych materiałów. Kolejna kwestia to konsekwentne realizowanie produkcji w ramach danego formatu. Wymyślając cykl filmów musimy pamiętać o tym, aby łatwo było realizować kolejne odcinki utrzymane w danej stylistyce i określonych ramach. Warto zadbać o spójną oprawę w postaci „intro” lub „outro”. Kreatywni twórcy wymyślają również powtarzalne elementy swojego show, które w ramach pewnej formuły, realizowane są w każdym odcinku danej serii. Kreując bohatera lub określony przekaz, powinniśmy trzymać się roli i nie zmieniać charakteru naszych postaci. Wszystkie te działania sprawią, że widz będzie do nas wracał, wiedząc, czego może spodziewać się po kolejnych produkcjach.

Znajdź grupę docelową

Tworząc kanał na YouTube musimy wiedzieć, dla kogo powstają nasze filmy. Im lepiej zidentyfikujemy naszą grupę docelową, tym większej interakcji z widzami możemy się spodziewać. Czasami, zamiast szerokiej grupy, lepiej wybierać niszowych odbiorców, pasjonujących się określonym tematem. Tym bardziej, kiedy na YouTube brakuje twórców dedykujących swój content dla szczegółowo określonego audytorium. Najlepszym sposobem na odnalezienie grupy docelowej jest obserwowanie podobnej do nas konkurencji. Jeśli mamy już doświadczenie na YouTube, przenalizujmy komentarze i narzędzia Analytics, upewniając się, że nasi widzowie to te osoby, z myślą o których tworzyliśmy dany format.

Postaw na zrównoważony rozwój

Pracując nad koncepcją nowego formatu na YouTube, warto spojrzeć na projekt nieco szerzej, niż przez pryzmat kilku kolejnych odcinków. Przemyśl na ile części cyklu starczy ci pomysłów lub jak długo można eksploatować dany temat. Poza koncepcją, warto przeanalizować również kwestie techniczne, związane z produkcją. Musimy pamiętać, że ogranicza nas lokalizacja, budżet i czas osób zaangażowanych w projekt. Dobrze jest mieć pewność, że po kilku odcinkach pewne warunki nie zmienią się na tyle, że będziemy musieli zaprzestać realizacji danego formatu.

Interakcje z widzami

To zdumiewające, że w 2016 roku, wciąż trafiam na kanały marek, gdzie zablokowana jest możliwość komentowania filmów. To właśnie możliwość interakcji z widzami sprawiła, że youtuberzy zdobyli tak ogromną popularność. Lojalna widownia to prawdziwy skarb, dlatego należy o nią dbać. To oni, jako pierwsi wychwycą fałsz lub powiedzą, że coś nie funkcjonuje na naszym kanale tak jak powinno. Widzowie oglądający filmy na kanale marki, muszą czuć, że mają realny wpływ na jej kształtowanie. Twórca powinien wręcz zachęcać do tego, aby oglądający zostawili feedback w postaci swoich opinii i oczekiwań. Widz musi czuć, że jest ważny, potrzebny i słuchany. Budując kanał marki nie możemy zaniedbywać odpowiedzi na pytania widzów. Należy więc regularnie reagować na wszelkie wiadomości od oglądających.

Interaktywne możliwości YouTube

Komentarze to jednak nie jedyny sposób na zaskarbienie sobie sympatii widzów. Oglądający uwielbiają możliwość współtworzenia kanałów na YouTube, za pośrednictwem wszelkiego rodzaju formatów „Q&A” czy innych pomysłowych rozwiązań, które pozwalają im choć na chwilę stać się bohaterami odcinka. Mała wzmianka o widzu, który zostawił ciekawy komentarz, z pewnością zostanie doceniona. Bardziej ambitnym rozwiązaniem, może być np. przygotowywanie różnych wersji filmów lub pozostawienie oglądającym decyzji o tym, co ma się wydarzyć w kolejnych produkcjach. W ten sposób, widzowie czują jakby współtworzyli nasz kanał i dzięki temu w naturalny sposób cementują lojalną społeczność wokół naszej marki.

Autentyczność to podstawa

Na YouTube nie ma miejsca na ściemę. No chyba, że chcecie prowadzić kanał marki z blokowanymi komentarzami. Widownia musi utożsamiać się z wartościami, które reprezentuje firma lub produkt. Warto wspominać o tym co jest dla nas ważne i co ukształtowało naszą markę. Content, który pojawia się na naszym kanale musi być napędzany pewną pasją a nie tylko chęcią zysku. Tak działa YouTube i tylko od naszej kreatywności zależy, jak w tym środowisku zaprezentujemy wartości, z którymi utożsamia się marka.

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.