YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Jaką długość powinien mieć film na YouTube?

długość filmu na youtube

Wiele osób potraktuje tytuł tego artykułu jak clickbait jednak jest to pytanie, które zadziwiająco często pojawia się podczas moich spotkań z klientami lub osobami zainteresowanymi video marketingiem. Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi jednak w dalszej części tego tekstu znajdziecie kilka pomocnych wskazówek, które pomogą podjąć decyzję o długości filmu publikowanego nie tylko na YouTube, ale również w innych zakątkach internetu.

Twórcy coraz częściej odchodzą od złotej zasady, zgodnie z którą „im krócej – tym lepiej”. Tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak idealny czas filmu publikowanego w sieci. Oczywiście mogę tu przytoczyć wyniki wielu badań, które wskazują na optymalne 60 sekund, jednak wszystko zależy tak naprawdę od kontekstu naszych filmów, widowni, miejsca w którym pojawia się wideo a także tego jakie treści chcemy zaoferować oglądającym. Zainteresowanych badaniami odsyłam do raportu serwisu Wistia (niestety mają one już kilka lat…) a sam zachęcam do odpowiedzenia sobie na kilka pytań, które pojawią się w dalszej części tekstu. Jeśli jeszcze nie wiesz jaką długość powinno mieć twoje wideo, odpowiedzi na nie powinny pomóc.

Dla kogo powstaje twoje wideo?

Przed rozpoczęciem prac koncepcyjnych nad naszą produkcją, warto zastanowić się do kogo adresujemy nasz film. Czy będą to nastolatki, które każdego dnia spędzają kilka godzin na YouTube? A może specjaliści w danej dziedzinie, którzy dokładnie planują swój czas i każda minuta poświęcona na oglądanie filmów w internecie to chłodna kalkulacja zysków i strat. Czy widz po obejrzeniu filmu ma zdobyć wiedzę niezbędną do podjęcia decyzji zakupowych? A może film ma pomóc w zdobyciu nowych umiejętności i rozwoju określonych pasji? Przed podjęciem decyzji dotyczących tego jakie treści marka ma serwować swoim klientom, warto zrobić research, który pomoże lepiej zrozumieć ich potrzeby. W ten sposób znacznie łatwiej będzie dopasować długość produkcji do tego kto ma ją potencjalnie oglądać.

Co chcesz przekazać?

Wszystko zależy od tego, w jakim celu wykorzystamy naszą produkcję wideo. Film może przekazywać pełny pakiet informacji np. na temat produktu lub wręcz przeciwnie: jego zadaniem może być przekierowanie ruchu na stronę internetową lub sklep. W przypadku tego typu produkcji musimy „zarzucić haczyk” na widza, który zainteresuje się marką na tyle, żeby dalej szukać o niej informacji lub odwiedzać wskazane miejsca w sieci. W tym przypadku na pewno krótki film lepiej spełni swoje zadanie. Co innego jeśli nasze wideo ma być filmem szkoleniowym, który przyniesie widzom wartość w postaci wiedzy. O ile w ciekawy sposób, serwujemy oglądającym informacje, które są dla nich przydatne, długość produkcji nie powinna nas ograniczać. Na więcej pozwolimy sobie również podczas tworzenia branded content. Filmy, które tylko w pośredni sposób promują markę np. poprzez opowiadanie ciekawych i angażujących historii na pewno mogą być dłuższe od produkcji, które po prostu promują produkt lub wyjaśniają czym zajmuje się dana marka.

Czy twoi widzowie znają kontekst?

To pytanie będzie kluczowe podczas podejmowania decyzji o tym jakie elementy filmu można pominąć a które na sto procent powinny w nim zostać. Jeśli pracujemy w bardziej specjalistycznej branży, widz będzie potrzebował większej ilości informacji na temat tego czym się zajmujemy. Promując produkt w związku z którym nikt nie ma wątpliwości do czego go wykorzystać, będziemy mogli od razu przejść do sedna. Tu również warto przeprowadzić odpowiedni research i sprawdzić na ile nasi potencjalni widzowie rozumieją naszą markę lub produkt.

Gdzie pojawi się twój film?

Video marketing to oczywiście nie tylko YouTube gdzie ludzie spodziewają się filmów przez co poświęcenie kilku minut więcej na ich obejrzenie może nie być takim problemem jak np. w przypadku produkcji podesłanej w newsletterze. Właśnie dlatego produkcje stworzone np. z myślą o stronie internetowej powinny być raczej bardziej zwięzłe i konkretne.

Tak jak pisałem na początku, nie ma jednego sprawdzonego przepisu na to jakiej długości powinien być film, który wykorzystujemy do promocji marki lub produktu. Bardzo ważnym elementem naszej strategii jest analityka i regularne monitorowanie zachowań naszych widzów. To jednak zupełnie inna historia dlatego na koniec polecam zapoznać się z artykułem dotyczącym statystyk na YouTube, który jakiś czas temu publikowaliśmy na łamach YT360.

źródło: Videobrewery

  • A co podpowiada Ci doświadczenie odnośnie długości filmów z podróży? Lepiej sprawdzają się krótkie (w charakterze teledysku), czy dłuższe z opowiedzianą historią, tym co widzimy, naszymi emocjami? W skrócie lepiej wideo+muzyka, czy wideo+gadanie+muzyka?

    • Dla mnie znacznie ciekawsze są te w których opowiada się historie, emocje i narracja mówiona. Szczerze mówiąc nie znam podróżniczych vlogów gdzie pojawiałyby się tylko teledyski ;)

      • Niekoniecznie chodziło mi o vlogi, a o filmy z podróży. W skrócie: na blogu opowiadamy o naszych podróżach i ilustrujemy je czasem filmikami. Właśnie o taki typ filmików mi chodziło. W takim typie też bardziej przekonują Cię te z narracją?

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.