YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Jakie formaty reklamowe oferuje YouTube?

youtube-1158693_1280

Dla twórców, których kanały nie są jeszcze zbyt duże, współpraca z markami to z pewnością najlepszy sposób zarabiania pieniędzy. Alternatywą dla takich działań jest bardziej zautomatyzowany proces wykorzystania gotowych formatów reklamowych, które wyświetlą się na filmie lub obok niego. Dziś chciałbym krótko opisać, co YouTube może nam zaoferować w tym temacie.

Na ten moment, YouTube oferuje aż osiem różnych formatów reklam, które mogą zainteresować odbiorców w trakcie oglądania filmów. Przyjmują one różną formę: od poziomych bannerów, przez obrazkowe „nakładki” aż do krótkich materiałów wideo. Dziś skupimy się na charakterystyce każdej z reklam oferowanych przez YouTube.

Reklamy displayowe

Rozmiar: 300 x 250 lub 300 x 60

Są to statyczne reklamy wyświetlane obok filmu. Stawki za nie są niższe niż w przypadku reklam wideo, które można pominąć. Reklamy te wyświetlane są tylko na komputerach i laptopach. O tym czy twórca zarabia po wyświetleniu reklamy u widza albo dopoero po jej kliknięciu, decyduje reklamodawca.

Zrzut ekranu 2017-06-05 o 13.43.55

Nakładki reklamowe

Rozmiar: 480 x 70, 468 x 60 lub 728 x 90

Zajmują one dolne 20% okna filmu i są częściowo przezroczyste. Tu ważna uwaga do twórców: lepiej unikać umieszczania w tej części kadru ważnych elementów, które powinny być widoczne. Nigdy nie wiadomo, kiedy na naszym filmie zasłoni je nakładka. Twórca zarabia, kiedy widz kliknie nakładkę aby ją rozwinąć i wyświetlić jej pełną treść. Reklamy te wyświetlane są obecnie tylko na komputerach i laptopach. Widz może w każdej chwili zamknąć taki banner.

Reklamy wideo możliwe do pominięcia

Rozmiar: pełny ekran w oknie wideo

Najbardziej powszechny format reklamowy na YouTube. Reklama najczęściej wyświetla się przed filmem choć można umieścić ją w środku lub na końcu. Po 5 sekundach, widz może ją pominąć. Pieniądze idą na konto twórcy dopiero po 30 sekundach oglądania takiego materiału. Jeśli jest krótszy, liczy się obejrzenie do końca. To obecnie jedyny format, który umożliwia twórcom zarabianie poprzez wyświetlenia na każdym rodzaju urządzeń oferujących dostęp do YouTube.

Zrzut ekranu 2017-06-05 o 13.43.09

Reklamy wideo bez możliwości pominięcia

Rozmiar: pełny ekran w oknie wideo

Taka reklama wyświetla się przed rozpoczęciem odtwarzania właściwego filmu. Trwa od 15 do 30 sekund i musi zostać obejrzana w całości, co w przypadku niektórych widzów może zniechęcić do obejrzenia właściwej produkcji wideo. Takie reklamy można też umieszczać w trakcie lub po zakończeniu filmu. Ten format pozwala zarabiać twórcom, tylko jeśli filmy wyświetlane są na komputerach, laptopach i urządzeniach mobilnych. Liczy się obejrzenie całej reklamy.

Reklamy w trakcie filmu

Rozmiar: pełny ekran w oknie wideo

Format, który można stosować tylko w przypadku filmów trwających dłużej niż 15 minut. Reklamy rozmieszczane są w odstępach, podobnie jak w telewizji. Takiego przerywnika nie da się pominąć. Dla lepszego komfortu oglądania, takie reklamy warto umieszczać na filmach tam, gdzie kończą się poszczególne sceny. Format ten pozwala zarabiać obecnie tylko przy wyświetlaniu na komputerach, laptopach i urządzeniach mobilnych. Takie reklamy, twórca może dodawać ręcznie lub automatycznie. Jeśli chodzi o zarabianie na takim formacie, w modelu CPM użytkownik musi obejrzeć ją całą. W przypadku formatu możliwego do pominięcia, widz musi obejrzeć conajmniej 30 sekund takiego przerywnika.

Reklamy w przerywnikach

Rozmiar: pełny ekran w oknie wideo

Krótkie i lekkie reklamy bez możliwości pominięcia. Trwają maksymalnie 6 sekund. Są przystosowane do oglądania na ekranach urządzeń mobilnych. Widz musi obejrzeć taką reklamę, zanim rozpocznie się odtwarzanie właściwego filmu.

Natywne reklamy mobilne

Rozmiar: opis filmu na urządzeniu mobilnym

Jest to reklama displayowa stworzona z myślą o urządzeniach mobilnych. Wyświetla się tylko na smartfonach i tabletach. Pojawia się pod metadanymi filmu. Jeśli reklamy są rozliczane na podstawie CPM (kosztu tysiąca wyświetleń), twórca zarabia wtedy, gdy reklama zostanie wyświetlona odpowiednią ilość razy. Inaczej wygląda sytuacja w modelu CPC (kosztu kliknięcia). Twórca zarabia wtedy, gdy widz kliknie reklamę (samo wyświetlenie na stronie nie wystarczy).

Karty sponsorowane

Rozmiar: specjalne karty w trakcie filmu

Karty sponsorowane wyświetlają treści, które mogą być powiązane z danym filmem (np. produkty testowane w danym odcinku). Widz widzi zajawkę karty przez kilka sekund i wtedy może zdecydować czy chce ją rozwinąć, aby dowiedzieć się więcej.

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.