YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Google próbuje połączyć YouTube, Snapchat i Facebook Live w aplikacji Uptime

Zrzut ekranu 2017-03-17 o 17.52.09

Dynamiczny rozwój wideo w sieci a także popularyzacja nowych rozwiązań takich jak streaming na żywo czy nieszablonowe serwisy społecznościowe kuszą twórców aplikacji, którzy szukają na rynku niszy jaką mogliby jeszcze wypełnić. Całkiem niedawno, startupowy inkubator należący do Google zaprezentował ciekawą aplikację, która pozwala oglądać wspólnie ze znajomymi i w czasie rzeczywistym reagować na treści wyświetlane na ekranie naszego smartfona.

Mowa o aplikacji Uptime, która kilka dni temu zadebiutowała w amerykańskim App Store. Ma to być sposób na oglądanie filmów w gronie znajomych i dzielenie się reakcjami w czasie rzeczywistym. Każdy użytkownik ma swój własny profil na którym udostępnia filmy dostępne w zasobach YouTube. Po wejściu w dane wideo, zamiast zwykłego paska przewijania, widzimy tęczową ramkę przebiegającą dookoła ekranu. Avatary nasze i innych użytkowników wskazują w którym miejscu danej produkcji „znajduje się” oglądający. Podczas wyświetlania filmów możemy dzielić się reakcjami w postaci emoji a także zwykłego tekstu, który wyświetla się na ekranie w formie chmurek z wiadomościami. Po dotknięciu ekranu, pojawiają się gwiazdki, które widzą inni użytkownicy Uptime. W ten sposób możemy zwrócić uwagę innych np. na określony kadr czy scenę.

Design aplikacji zdradza do kogo jest ona adresowana. Mimo że akceptując regulamin Uptime, deklarujemy, że mamy ukończone 17 lat, kolorowa oprawa graficzna, emoji czy pływające po ekranie „chmurki” z tekstem jednoznacznie wskazują na to, że produkcja celuje raczej w młodszych odbiorców.

Zastanawiałem się dzisiaj, jak aplikację można byłoby wykorzystać w marketingu video. Oczywiście zakładając, że Uptime w ogóle przyjmie się wśród użytkowników i Google zdecyduje o rozwijaniu tego projektu co przede wszystkim powinno wiązać się z wypuszczeniem wersji na Androida. Przede wszystkim, narzędzie mogłoby pomóc w promowaniu filmów. Jeśli udałoby się stworzyć sieci powiązanych ze sobą użytkowników (aplikacja oferuje zakładkę obserwowani i obserwujący), twórcy wideo oraz marketerzy na pewno mogliby liczyć na wirusowe rozpowszechnianie swoich materiałów i powiększanie zasięgów. Pamiętajmy, że w serwisie oglądamy produkcje, które wcześniej opublikowano na YouTube więc mogłoby to być dodatkowe „dopalenie” oglądalności. Wydaje mi się, że Uptime sprawdziłby się również jako narzędzie do „ekskluzywnego”, przedpremierowego dzielenia się filmami z wybranymi widzami. Tu jednak pytanie, czy poprzez aplikację udałoby się udostępnić niepubliczne filmy z YouTube. Największą siłą tego narzędzia jest z pewnością generowanie interakcji. Skoro ktoś decyduje się na oglądanie filmów za jej pośrednictwem, na pewno będzie na bierząco komentował lub sygnalizował swoje reakcje za pomocą emoji. Dla marki lub twórcy, który publikuje swoje filmy będzie to cenny feedback. Jeśli boom na Uptime w ogóle się zacznie, na pewno warto będzie o nim pomyśleć pod kątem młodszych odbiorców i wideo, które pasowałoby do nowej platformy, która jest „świeża” i „na czasie”. Czas jednak pokaże, czy narzędzie ma potencjał do konkurowania np. ze Snapchatem.

Zrzut ekranu 2017-03-17 o 18.38.02

Uptime nie jest jeszcze oficjalnie dostępny w Polsce, jednak istnieje sposób aby zainstalować aplikację przebywając w naszym kraju. Pierwszy krok to przełączenie się na amerykańską wersję App Store. W polskim sklepie aplikacja w ogóle nie jest dostępna. Kolejnym krokiem będzie założenie amerykańskiego konta w App Store. Podczas rejestracji należy podać fikcyjny adres a w rubryce państwo wpisać Stany Zjednoczone. Dopiero w takiej konfiguracji, pobranie Uptime będzie możliwe. Google nie podało jeszcze żadnych oficjalnych informacji na temat promocji i dalszego promowania projektu, który powstaje w ich inkubatorze start-upów (Area 120). Jeśli okażę się on być klapą, być może to jedyna okazja, żeby na własne oczy przekonać się jak działa aplikacja. Tutaj jeszcze jeden ważny komunikat. Na ten moment, Uptime działa tylko na zaproszenia. Jeśli macie ochotę, możecie skorzystać z mojego kodu: „GL02891X”. Gdyby coś było nie tak, śmiało piszcie w komentarzach. Polecam też śledzić twitterowe konto Uptime, gdzie co jakiś czas również pojawiają się kody pozwalające na dołączenie do nowej społeczności.

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.