YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Influencer marketing: od garncarza do youtubera [infografika]

Zrzut ekranu 2017-09-01 o 12.22.53

Natrafiłem dziś na bardzo ciekawą infografikę przygotowaną przez NoGRE.com, która pokazuje na czym tak naprawdę polega współpraca z influencerami, czym różnią się oni od celeberytów a także jak wyglądają przewidywania na przyszłość związane z gwiazdami mediów społecznościowych. Pozycja obowiązkowa dla tych, którzy szukają obrazowego sposobu na wyjaśnienie klientom zasadności wykorzystania youtuberów w kampanii marki.

Angażowanie znanych postaci do reklamowania produktów sięga osiemnastego wieku. Prawie 300 lat temu Josiah Wedgwood angażował członków rodziny królewskiej do reklamowania swoich wyrobów garncarskich. Lillie Langtry, uchodząca pod koniec 19 wieku za symbol piękna, już wtedy pojawiała się na kartach kolekcjonerskich tworzonych dla marki Brown’s Iron Bitters. Z kolei pierwszym, oficjalnie zakontraktowanym endorserem był Fatty Arbuckle, aktor komediowy, który podjął współpracę z producentem papierosów Murad. Zadaniem wszystkich tych historycznych postaci było po prostu promowanie produktów swoim nazwiskiem a także wskazywanie na pewne wartości, które łączyły daną markę z gwiazdami tamtych czasów.

Zrzut ekranu 2017-09-01 o 13.09.53

Brand hero

Kiedy świat poznał podstawy influencer marketingu, w branży pojawiło się nowe zjawisko czyli „brand heroes”. Wykreowane postaci pojawiające się w reklamach, zaczęły być utożsamiane z markami. Ich zadaniem było utrwalenie w świadomości konsumentów określonych cech danych produktów. Tak było w przypadku Mikołaja Coca-Coli, Tygrysa Tony’ego pojawiającego się na pudełkach płatków Frosted Flakes a także Flo, która stała się twarzą reklam korporacji Progressive, która specjalizuje się w ubezpieczeniach.

Zrzut ekranu 2017-09-01 o 13.10.06

Celebryci i gwiazdy

Kolejny etap tej ewolucji wciągnął do świata reklamy gwiazdy offline. Podani tutaj jako przykłady Selena Gomez, Cristiano Ronaldo czy DJ Khaled stali się ambasadorami, którzy swoim wizerunkiem wspierają „branded content”. Mają miliony fanów na różnych platformach społecznościowych jednak nie zachodzi między nimi interakcja z obserwującymi osobami. I tu dochodzimy do miejsca w którym rodzą się influencerzy czyli celebryci z internetu…

Zrzut ekranu 2017-09-01 o 13.10.19 1

Era influencera

Influencerzy, nie dość, że współtworzą z markami treści, które publikują w swoich kanałach komunikacji to dodatkowo, mają stały kontakt ze swoimi odbiorcami, wchodząc z nimi w interakcje na takich platformach jak Facebook, Instagram czy Twitter. Jak wynika z badań, 70% nastoletnich użytkowników serwisu YouTube uważa, że youtuberzy są bardziej godni zaufania niż celebryci świata online. 88% badanych wskazuje też, że rekomendacje internetowych twórców są tak samo wartościowe jak te, które przekazują nam np. znajomi. Brzmi jak ogromny potencjał reklamowy, prawda?

Zrzut ekranu 2017-09-01 o 13.10.30

Przed 2004 rokiem, reklamy opierające się na znanych nazwiskach opierały się głównie na celebrytach i gwiazdach. Internet sprawił, że po raz pierwszy, zwykli ludzie nagrywający filmy lub piszący bloga w zaciszu swojego domu, mogli budować swoją własną społeczność widzów, obserwatorów i fanów. Media społecznościowe stały się idealnym miejscem na reklamowanie produktów i marek.

Zrzut ekranu 2017-09-01 o 13.10.40

Co przyniesie przyszłość?

Ponieważ influencerzy nie podpisują dożywotnich kontraktów, konkurencja często „podkrada” sobie twórców, którzy dają największe zasięgi. Właśnie z tego powodu, marki coraz częściej stawiają na długoterminowe relacje i kontrakty na wyłączność.

Zrzut ekranu 2017-09-01 o 13.10.49

Z racji na coraz wyższe ceny współpracy z dużymi gwiazdami świata mediów społecznościowych a także tym, że tacy twórcy wraz z rosnącą popularnością wchodzą w coraz mniej interakcji z odbiorcami ich treści, rośnie popularność mikro-influencerów.

Zrzut ekranu 2017-09-01 o 13.10.56

Infografikę możecie pobrać tutaj: http://nogre.com/evolution-of-influencers/

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.