YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Nowe możliwości Community – YouTube też dostanie swoje Stories!

youtube

O YouTube Community pisałem na łamach YT360 przeszło rok temu. Nieliczni twórcy otrzymali wówczas możliwość zarządzania zupełnie nową zakładką na swoich kanałach. Wygląda na to, że projekt doczeka się niedługo nowego rozszerzenia, które nawiązuje do popularnego na innych platformach „stories”.

Na początek, warto przypomnieć czym jest zakładka społeczności:

W zakładce Community (w polskiej wersji językowej „Społeczność”), youtuberzy mogą zamieszczać tekst, wideo transmitowane na żywo, obrazki oraz GIFy. Ma to być sposób na większe zaangażowanie widzów w treści, które pojawiają się na kanale. Funkcja pojawiła się już zarówno w przeglądarkowej wersji YouTube jak również tej mobilnej.

YouTube chwali się na swoim blogu tym, jak wybrani twórcy wykorzystali zakładkę Community do promowania swojej twórczości na YouTube. Wyszczególniono np. udostępnianie zakulisowych zdjęć u Anitty, zajawki w postaci GIFów od Marshmello czy ankiety w których Vidya Vox pytała swoich subksrybentów o różne pomysły związane z jej filmami. Po roku testów wśród wybranych youtuberów YouTube w końcu zdecydował się udostępnić Community dla wszystkich. Od teraz, każdy kanał, który przekroczy próg 10 tysięcy subskrypcji może ubiegać się o wprowadzenie nowej funkcji.

Jak korzystać z zakładki Społeczność?

Przez ostatni rok, twórcy, którzy testowali nową usługę sami wyznaczali trendy związane z wykorzystaniem zakładki Community do promocji swojego contentu. Posty, które pojawiały się w newsfeedzie widzów pozwalały np. brać udział w ankietach, które nakierowywały autorów filmów na treści, które powinny pojawić się w nowych odcinkach. Nie zabrakło też materiałów zakulisowych, które bardzo często pojawiały się w formie GIFów. Posty niebędące filmami pomogły też w cross-promocji twórców i budowaniu zasięgów dla zaprzyjaźnionych youtuberów.

animation-255

Kto widzi posty Community?

Podobnie jak w przypadku materiałów wideo, za polecanie określonych treści na YouTube odpowiada specjalny algorytm. Jeśli chodzi o posty z tesktem, ankiety czy GIFy, ich odbiorcami są najbardziej zaangażowani widzowie, którzy śledzą poczynania danego twórcy na platformie. Materiały wyświetlane są na ekranie „Home”, na YouTube, nawet jeśli dany widz nie subskrybuje kanału ale często ogląda treści, które z niego pochodzą. Nieco inaczej wygląda kwestia powiadomień. Tutaj, nawet najwierniejsi widzowie nie muszą otrzymywać ich zawsze, gdy tylko coś pojawi się w zakładce Community u ulubionego twórcy.

Stories na YouTube czyli Reels

Mimo że YouTube to platforma o zupełnie innym charakterze niż Snapchat, Instagram czy Facebook, tutaj również doczekamy się odpowiedzi na popularne ostatnio „stories”. Będzie ono nosić nazwę Reels. Co ciekawe, w przeciwieństwie do konkurencji, treści opublikowane w ramach nowego narzędzia, nie będą znikały po upływie doby. Reels będą miały wbudowane interaktywne funkcje pozwalające linkować do innych filmów na YouTube a także ozdabiać produkcje naklejkami. Podobnie jak w przypadku Community, tutaj również musimy uzbroić się w cierpliwość, zanim nowość będzie dostępna dla wszystkich. YouTube zapowiada testy beta i współpracę z wybranymi twórcami, którzy jako pierwsi będą mogli publikować Reels.

Zrzut ekranu 2017-12-04 o 15.11.58

Posty z zakładki Communities coraz częściej pojawiają się w moim newsfeedzie na YouTube i muszę przyznać, że rodzimi twórcy, którzy zaczynają korzystać z nowej opcji robią to jeszcze bardzo nieumiejętnie. Treści z którymi miałem okazję zapoznać się do tej pory były po prostu nikomu niepotrzebnym spamem. Mam nadzieję, że youtuberzy będą wykorzystywali Communities bardziej świadomie. Czekam też na pierwsze Reels. Mam nadzieję, że YouTube nie zamieni się w kolejne Instagram Stories lub Snapchata bo wtedy na platformie może zapanować ogromny chaos. Patrząc jednak na tempo wprowadzania zmian przez Google, czuję, że tęgie głowy z Mountain View wiedzą co robią.

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.