YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

TikTalk – Pierwszy kanał o zegarkach na polskim YouTube

tiktalk_banner

Tuż po starcie YT360 publikowaliśmy sporo wywiadów z twórcami YouTube i przy tej okazji prezentowaliśmy mniej lub bardziej znane kanały. Przykładem niech będą autorzy “Czajnikowego”, którzy od czasu naszej rozmowy, podwoili liczbę subskrybcji a rozmowa, którą przeprowadziliśmy w 2015 roku wciąż cieszy się dużą popularnością. Postanowiliśmy więc wrócić do tej serii artykułów, aby zainteresować was oryginalnymi, autorskimi treściami na YouTube. Dziś, na pierwszy ogień idzie Krzysiek Humeniuk: autor cyklu Tik Talk poświęconego… zegarkom.

W ciągu ostatnich miesięcy, wielu blogerów przeniosło się na YouTube lub zaczęło wykorzystywać wideo jako element budowania marki osobistej lub uzupełniania swoich tekstów. Krzysiek Humeniu, autor bloga Więcej Luzu, po kilku latach pisania o szeroko pojętym lifestyle’u, postanowił na nowo zdefiniować swoje miejsce w sieci. Skupił się na zegarkach i alkoholach. Kanał na YouTube okazał się być kolejnym elementem tej układanki. Krzysiek już kilka lat temu robił pierwsze podejścia do filmów, publikując na swoim kanale testy jedzenia lub nagrania swojego zespołu. Nie były to jednak regularnie publikowane odcinki. Dopiero TikTalk, który wystartował 3 miesiące temu można uznać za youtube’owy format z prawdziwego zdarzenia. Kolejne odcinki cyklu publikowane są w każdą środę o godzinie 10:00. Jeśli interesuje was temat zegarków, nie ma chyba na polskim YouTube miejsca w którym znaleźlibyście lepiej przygotowane materiały na ten temat.

Seria TikTalk ma obecnie 17 odcinków. Najchętniej oglądanym jest ten poświęcony mechanizmom. Do tej pory, zaliczył on niemal 5 tysięcy wyświetleń. Nie jest to może zawrotna liczba, jednak warto zwrócić uwagę na to jak dynamicznie rozwija się kanał Krzyśka. W ciągu trzech miesięcy, TikTalk zebrał już przeszło tysiąc subskrybentów.

Jeśli chcielibyście poznać Krzyśka Humeniuka nieco lepiej, widzielibyście produkty swojej marki w programie TikTalk lub intertesuje was jego zegarkowa pasja, zachęcam do przeczytania poniższej rozmowy z autorem najciekawszego moim zdaniem kanału YouTube poświęconego czasomierzom.

Świat zegarków

Od wielu lat prowadzisz blog Więcej Luzu. Czy Tik Talk nie mógł być po prostu serią artykułów w formie tekstu i zdjęć? 

Zgadza się – Więcej Luzu prowadzę od pięciu lat, ale dopiero w marcu zeszłego roku zdecydowałem, że będę pisał o tym, co faktycznie mnie interesuje. W ten sposób z nijakiego bloga lifestyle’owego powstała strona, na której prym wiodą zegarki, alkohol i to, co ważne w życiu każdego mężczyzny. Natomiast pomysł na TikTalk pojawił się mniej więcej w tym samym czasie, ale od początku miał być zrealizowany w formie wideo. Na zdjęciach nie da się wszystkiego pokazać, a tekst jest słabym nośnikiem emocji. Założyłem więc kanał i po kilku miesiącach przygotowań opublikowałem odcinek zapowiadający pierwszy program o zegarkach na polskim YouTube.

Co takiego jest w zegarkach, że postanowiłeś poświęcić im cały program? 

Trudno to opisać w kilku zdaniach. Myślę, że fascynacja tymi niewielkimi urządzeniami towarzyszy mi od dziecka, bo doskonale pamiętam jak przysłuchiwałem się zegarkowi dziadka,  potem z okazji pierwszej komunii wybierałem własny egzemplarz (który mam zresztą do dziś), a kilka lat temu po długiej przerwie znowu wróciłem do noszenia czasomierza. Zegarkami interesuję się od dawna, ale dopiero kilka lat temu odkryłem te napędzane tradycyjnymi mechanizmami, w których nie ma ani baterii, ani elektroniki. Można za to obserwować żywy „organizm”, wypełniony kołami zębatymi, śrubkami i sprężynami. Pomyślałem, że dobrym pomysłem byłby program, dzięki któremu mógłbym zarażać moją pasją innych ludzi – szczególnie w czasach, gdy wiele osób rezygnuje z noszenia zegarka, a kiedy sobie o nim przypomni, to nie ma pojęcia, co wybrać. W TikTalk podpowiadam moim widzom, jaki zegarek kupić, których marek unikać i czym się kierować, podczas wybierania zegarka dla siebie.

Skąd czerpiesz wiedzę dotyczącą zegarków? 

Z internetu, z książek oraz wielu dyskusji. Wbrew pozorom o zegarkach mówi się sporo, przede wszystkim za granicą. Mamy to szczęście, że dzięki sieci jesteśmy w stanie dotrzeć do wielu informacji w kilka sekund i uczyć się od lepszych od siebie. A materiałów o zegarkach jest mnóstwo – wystarczy dużo czytać, uczyć się na podstawie tego, co piszą inni i konfrontować swoją wiedzę ze zdaniem tych bardziej doświadczonych.

Czy istnieje w Polsce coś takiego jak „scena” zegarkowa, która zrzesza pasjonatów czasomierzy?

Tak, ale nie na YouTube. Jest kilka portali tematycznych oraz grup na Facebooku, które zrzeszają miłośników zegarków, ale ogromna większość z nich nie służy pomaganiu początkującym. Dlatego już na samym starcie sporo ludzi zniechęca się arogancją i ignorancją ze strony tych, co „się znają”. Wymyślając TikTalk postawiłem sobie za cel edukować innych w temacie zegarków i nikogo nie dyskredytować za to, co ma aktualnie na nadgarstku. Mam wrażenie, że w wielu grupach dyskusyjnych podchodzi się do tematu zupełnie inaczej i ocenia osoby przez pryzmat tego, jaki czasomierz noszą. Pod odcinkami mojego programu można zadać dowolne pytania, prosić o pomoc w wyborze zegarka, pytać o rekomendacje innych i mieć pewność, że nikt nie zostanie wyśmiany tylko dlatego, że ma zegarek za dychę.

Jakie inne blogi lub kanały o podobnej tematyce mógłbyś polecić?

Blogosfera zegarkowa w Polsce moim zdaniem właściwie nie istnieje, bo owszem – jest kilka blogów o zegarkach, ale ich autorzy (z całym szacunkiem) zachowują się trochę jak redaktorzy niszowego pisma, nazywając się przy okazji wydawcami (na stronie prowadzonej przez jedną osobę). Dlatego czytam głównie zagraniczne blogi – ablogtowatch.com oraz najbardziej popularny serwis Hodinkee. Natomiast YouTube i zegarki to przede wszystkim “The Urban Gentry” oraz “worn&wound” i kilka mniejszych kanałów.

Scenariusz, nagrania, montaż…

Jak wygląda u ciebie proces produkcji jednego odcinka serii Tik Talk? 

Pracę nad odcinkiem zawsze zaczynam od dokładnego researchu i napisania scenariusza. Dokładnie planuję jak będzie wyglądał odcinek, co się w nim znajdzie oraz jaki efekt chcę osiągnąć. Następnie nagrywam materiał, montuję, zajmuję się masteringiem, poprawiam kolory i wszelkie niedociągnięcia techniczne. Kiedy film jest już gotowy kilkukrotnie oglądam go oraz koryguję to, co mi się nie podoba. Całość zajmuje mi zwykle około 15 godzin, ale z odcinka na odcinek zauważam, że samo nagrywanie nie jest już tak czasochłonne jak na początku, a montaż staje się coraz bardziej intuicyjny.

Tworzysz odcinki z wyprzedzeniem czy powstają one tuż przed publikacją?

Jedną z cech, których w sobie nie znoszę jest zostawianie wszystkiego na ostatni moment. Premiera każdego odcinka TikTalk ma miejsce w środę o 10:00, dlatego materiał nagrywam przeważnie we wtorek po południu i montuję w nocy. W ten sposób kilkukrotnie zdarzyło mi się skończyć pracę nad filmem o 9 rano i modlić się, żeby wysłał się w godzinę. Obiecuję zmienić moje nawyki, ale obawiam się, że cały proces może trochę potrwać…

Sam pracujesz nad produkcją kolejnych odcinków?

Podczas filmowania ujęć do kilku pierwszych odcinków po drugiej stronie kamery stała moja dziewczyna, która dbała o ustawienie prawidłowego kadru oraz rejestrowanie materiału. Teraz rozwinąłem swoje zaplecze sprzętowe i jestem w stanie samodzielnie produkować odcinki od początku do końca.

Co dla początkującego twórcy YouTube jest najtrudniejszym elementem działalności?

Wydaje mi się, że najtrudniej jest się nie poddawać. Zanim opublikowałem pierwszy odcinek doskonale wiedziałem z czym muszę się liczyć. Zegarki nie są tak popularne jak gry wideo czy daily vlogi, dlatego od samego początku nastawiałem się na to, że mój kanał nie będzie się rozwijał w błyskawicznym tempie, świętowanie pierwszego tysiąca subów nastąpi dopiero za kilka miesięcy, a ciężka praca nad każdym TikTalkiem zajmie sporo czasu. Dzięki temu każdy odcinek od grudnia pojawia się w każdą środę już od siedemnastu tygodni. W tej sytuacji najłatwiej byłoby zrezygnować z tworzenia tego kanału i dać sobie spokój. Dlatego uważam, że najtrudniej być zmotywowanym i konsekwentnym – szczególnie wtedy, kiedy wkładasz dużo serca w swoją twórczość, a niewielu naprawdę ją docenia. Jestem jednak przekonany, że na efekty czasami trzeba poczekać, ale zdecydowanie warto.

Współpraca z markami

Do tej pory, seria Tik Talk doczekała się 15 odcinków. Czy pojawiały się już propozycje współpracy od marek?

Dostałem kilka propozycji współpracy, ale żadna z nich nie doszła do skutku. Zdarzały się też sytuacje, że sam kontaktowałem się z wybranymi przeze mnie markami, ale nasze rozmowy zwykle zatrzymywały się gdzieś między drugim, a trzecim mailem. To dość specyficzna branża i raczej niedoświadczona we współpracy z digital influencerami. Mam ogromną nadzieję, że wkrótce się to zmieni i pojawi się więcej poważnych ofert. Co ciekawe, dzięki TikTalk otrzymałem też ofertę współpracy edytorskiej dotyczącej pewnego dużego projektu, ale byłem zmuszony odmówić.

Jak wyobrażasz sobie idealną współpracę z marką na swoim kanale? Czy jest jakaś marka z którą szczególnie chciałbyś podjąć współpracę? 

Program o zegarkach to miejsce przede wszystkim na recenzje czasomierzy, które z czystym sercem mógłbym polecić moim widzom. Jestem z nimi absolutnie szczery i nigdy nie wystawiam rekomendacji produktom, co do jakości których nie jestem przekonany. Dlatego – podobnie jak na blogu – chciałbym współpracować z szanowanymi przeze mnie firmami, których czasomierzy czy akcesoriów albo sam używam, albo które cieszą się renomą użytkowników.

Jeśli chodzi o konkretne marki – chciałbym móc kiedyś nawiązać współpracę z którymś z renomowanych, szwajcarskich producentów zegarków i odwiedzić manufaktury, wewnątrz których powstają te małe dzieła sztuki. Z przyjemnością nawiązałbym też współpracę z Seiko, Orisem Alpiną, Bulovą czy Tissotem. Marek godnych uwagi jest naprawdę sporo.

Nie jesteś zrzeszony w żadnej sieci partnerskiej YouTube. Nie byłeś zainteresowany taką współpracą?

Nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Na pewno rozważyłbym propozycję, gdyby któraś z sieci partnerskich wyraziła zainteresowanie moim kanałem. Aczkolwiek do tematu MCN-ów podchodzę z dość dużą rezerwą, ponieważ zdaniem wielu youtuberów uczestnictwo w sieciach partnerskich ma swoje plusy i minusy. Jeśli argumenty „za” przeważałyby nad tymi „przeciw” możliwe, że dołączyłbym do którejś z sieci partnerskich. Póki co kompletnie o tym nie myślę.

Na promocję jakich produktów nigdy byś się nie zdecydował, nawet przy bardzo korzystnych warunkach finansowych?

Zegarków modowych ;) A tak na poważnie – nigdy nie zdecydowałbym się na reklamowanie tego, czego sam nie lubię, nie polecam i nie jest godne rekomendowania moim widzom. Tak jak wspominałem – bardzo szanuję społeczność zgromadzoną wokół TikTalk i nie czułbym się dobrze, gdybym polecał im coś, co jest zwyczajnie słabe.

Ulubione kanały Krzyśka Humeniuka

Kanał Włodka Markowicza za bardzo ciekawe rozmowy.

Bez Kanału, bo chłopaki wkładają kupę pracy w tworzenie odcinków.

The Urban Gentry za mówienie o zegarkach z taką ekscytacją, której nie znajdziecie nigdzie indziej.

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.