YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

UX Poland 2017: Nowe interfejsy, nowe interakcje [rozmowa z Hubertem Anyżewskim]

Hubert Anyżewski

Już za tydzień rozpoczyna się kolejna edycja konferencji UX Poland. Zdaniem redaktorów Smashing Magazine to jedna z najważniejszych imprez w branży skupiającej się na szeroko pojętych produktach interaktywnych. O tym jakie atrakcje czekają na uczestników konferencji w tym roku, kogo zobaczymy na scenie a także co jest najgorętszym tematem tego roku w branży UX opowiedział nam Hubert Anyżewski, współtwórca UX Poland.

UX (user experience) czyli doświadczenie użytkownika to całość wrażeń, których doświadczymy podczas korzystania z produktów interaktywnych. Sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, boty, interfejsy głosowe… to tylko niektóre z zagadnień poruszanych na tegorocznej konferencji, która odbędzie się się w dniach 11-13 października 2017 roku. Wśród warsztatów i prelekcji nie zabraknie treści, które z powodzeniem można wykorzystać w świecie wideomarketingu, dlatego zachęcamy was do zapoznania się z agendą a także do przeczytania naszej rozmowy z Hubertem Anyżewskim.

Jaka idea przyświeca organizacji UX Poland? 

Kiedy tworzyliśmy pierwszą edycję konferencji zależało nam głównie na integracji bardzo wąskiej grupy, tworzącego się dopiero środowiska, zainteresowanego architekturą informacji. Z czasem trend IA rozwinął się w user experience i service design, a przez ostatnie 8 lat na jego podwalinach wyrosła cała branża projektowania produktów i usług. Od początku podstawowym celem UX Poland było dzielenie się wiedzą i inspirowanie innowacyjnymi projektami nowych produktów i usług ze świata. To, mimo niesamowitego postępu technologicznego, wyznacza nam kierunek do dziś i bardzo się cieszę, że tegoroczna agenda konferencji jest tak niesamowicie ciekawa.

Jakie tematy będą dominowały na konferencji w tym roku? 

W tym roku za temat przewodni wybraliśmy hasło „New interfaces, new interactions”. W ostatnim czasie rozwinęło się bardzo dużo nowych kanałów kontaktu z użytkownikami. Dotykowe ekrany zmieniły wiele z naszych nawyków. Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość daje nowe możliwości w sposobie prezentowania i promocji produktów, otwiera nowe możliwości w wielu dziedzinach biznesu. Asystenci głosowi za chwilę staną się nowymi członkami rodziny, a „mądre domy” przy ich wsparciu wyręczą nas z wielu codziennych obowiązków. Na co dzień, nie zastanawiamy się nad tym jak to działa (dopóki działa) i zazwyczaj intuicyjnie wiemy jak obsługiwać nowe urządzenia. To właśnie praca projektantów interakcji – tak wymyślić tę relację człowiek – maszyna, by dla człowieka była intuicyjna i naturalna, a dla urządzenia zrozumiała. I właśnie o tym chcemy rozmawiać w tym roku na UX Poland. Chcemy pokazać jakie są najnowsze trendy, oraz jak wdrażać użyteczne interfejsy w nowych technologiach, by ulepszać ich funkcjonalność i poprawiać wrażenia użytkowników.

26574991040_f33569b348_z

Co roku, na UX Poland zjeżdżają się eksperci z całego świata. Jakim kluczem kierowaliście się wybierając gości przy okazji tej edycji konferencji? 

Przede wszystkim merytoryką, innowacyjnością i wpływem, jaki firmy i projekty mają na rynek. Bardzo się cieszę, że w tym roku na scenie UX Poland zobaczymy ekspertów user experience z Amazona, Google, Adobe, Lego, Coopera, Frog Design czy IBM, którzy opowiedzą o najnowszych narzędziach, sposobach projektowania wirtualnej rzeczywistości, czy wykorzystywania sztucznej inteligencji w pracy designera.

Zdradzisz nam czyjego przybycia nie możesz doczekać się najbardziej?

Nie ukrywam, że prywatnie, największym zaszczytem jest dla mnie to, że w tym roku na UX Poland przyjeżdża Alan Cooper. Z jego książek uczyłem się na studiach i to dzięki jego metodom, sposobie myślenia i bardzo humanistycznemu podejściu do technologii zdecydowałem się rozwijać w kierunku experience design. Drugą osobą, którą właśnie ogłosiliśmy, jest Phillip Hunter, szef działu UX w Amazonie, który między innymi jest odpowiedzialny na rozwój Alexy, czyli sztandarowego w tej chwili asystenta głosowego Amazonu. Myślę, że wystąpienia obu panów na długo pozostaną w głowach uczestników i ukierunkują ich pracę.

26847732945_4cb4cfffb4_z

UX Poland to nie tylko część konferencyjna ale i warsztaty. Komu poleciłbyś poszczególne części imprezy?

Trudno to jednoznacznie podzielić. Myślę, że najwięcej z UX Poland wyniosą uczestnicy, którzy skorzystają z jednego i drugiego. Warsztaty staramy się dobierać bardziej narzędziowo, alby doskonalić umiejętności, uczyć nowych metod projektowania i konfrontować swoje doświadczenia z doświadczeniami innych uczestników i naszych trenerów. Dni konferencyjne to z kolei bardziej inspiracja, pokazywanie najlepszych projektów i nowych trendów.

Ponieważ YT360 to serwis, który specjalizuje się w tematach związanych z wideomarketingiem, naszych czytelników na pewno najbardziej zainteresują warsztaty i prelekcje powiązane z naszą branżą. Czyje wystąpienie mógłbyś tu zarekomendować?

Myślę, że dla tej grupy najbardziej interesujące będzie wystąpienie Matthew Luhna, który przed 20 lat tworzył największe produkcje w Pixarze. Na konferencji opowie o tym jak opowiadać angażujące historie, które budzą emocje w odbiorcach. Na pewno warto też posłuchać Ashumana Kumara z Google, który z kolei zdradzi tajniki tworzenia rozszerzonej rzeczywistości. Dodatkowo 12 października na drugiej sali, równolegle będzie się odbywać konferencja Filmteractive, na którą nasi uczestnicy będą mogli swobodnie zaglądać. Tam cała agenda zbudowana jest wokół nowych trendów w tworzeniu treści, a treści wideo będą jednym z wiodących tematów.

26780250971_4412700bb3_z

Czy istnieje jakaś specjalna kategoria UX dla wideo? 

Motion design oraz interaction design wykorzystują video jako formę interakcji z ludźmi. Tego typu rozwiązania coraz częściej przestają być już marketingową atrakcją i znajdują coraz więcej zastosowań chociażby w sprzedaży detalicznej.

Jak tworzyć lub projektować interfejsy z wykorzystaniem wideo? Są tu jakieś uniwersalne zasady?

Dobrze jest rozszerzyć swój warsztat narzędziowy o wiedzę z zakresu podstaw psychologii poznawczej i uwarunkowań biologicznych budowy człowieka. Są to dość uniwersalne zasady, które pozwolą spojrzeć na projektowany produkt z perspektywy możliwości odbiorcy. Warto dodać, iż obecny boom na wideo w najbliższym czasie przyniesie dużo nowych zastosowań z wykorzystaniem technologii eyetracking i motion capture.

Opowiedz co nieco o najnowszych trendach w projektowaniu produktów i usług? Co będzie gorącym tematem najbliższych miesięcy? 

Tak jak już wspominałem, w ostatnim czasie rozwinęło się wiele nowych kanałów kontaktu z użytkownikami – VR & AR, interfejsy głosowe, sztuczna inteligencja i boty, a nawet powiadomienia push w urządzeniach mobilnych. Aby nadążyć za tym wykładniczym rozwojem technologii powstają również nowe narzędzia i techniki tworzenia produktów i usług, by skrócić czas ich powstawania i wdrażania. Jednym z nich jest metoda Design Thinking, który rozwijamy również intensywnie w naszej pracy w Deloitte. Każdy z naszych tegorocznych warsztatów będzie przybliżał tego typu narzędzia i techniki.

26243199593_d21005d386_z

Od kilku lat jest coraz głośniej o VR oraz AR ale póki co, mało jest jeszcze praktycznych zastosowań tych technologii. Kiedy możemy spodziewać się prawdziwej rewolucji?

Na poziomie technologii ona już trwa. Teraz pozostaje kwestia jej rozpowszechnienia, a i to, w moim odczuciu, jest kwestią bardziej miesięcy niż lat. Google do końca roku zapowiada wprowadzenie na rynek milionów smartfonów obsługujących rozszerzoną rzeczywistość, Apple też mocno wspomaga tę technologię w swoich urządzeniach. Wprowadzenie AR do Facebookowego messengera to kolejny krok do rozpowszechnienia tych technologii. Wystarczy spojrzeć jak Snapchat zmienił sposób komunikacji wśród nastolatków, by zrozumieć, że ten trend trudno będzie już zatrzymać. A przecież to właśnie młodym użytkownikom powinniśmy się przyglądać planując produkty i usługi w perspektywie 5 czy 10 lat.

Interfejsy głosowe, sztuczna inteligencja i boty… to wszystko brzmi jakby filmy sci-fi stawały się obecnie faktem. Na jakich polach wprowadza się obecnie największe zmiany jeśli chodzi o te technologie?

Nie chciałbym nikogo martwić, ale obrazy rodem z „Raportu mniejszości“ już kilka lat temu w wielu obszarach stały się faktem. Sztuczna inteligencja IBM Watson w przeciągu kilku sekund udziela porad prawnych z 90% dokładnością, gdzie poziom dokładności, który może osiągnąć człowiek to 70%. AI pomaga także diagnozować nowotwory i robi to 4 razy precyzyjniej, niż człowiek. W ciągu 2 lat autonomiczne samochody zaczną wypierać te, którymi jeździmy obecnie, a to, jak oceniają eksperci, zupełnie wywróci nie tylko rynek motoryzacyjny, ale i będzie oddziaływało na wiele innych branż – np. ubezpieczenia. Nie da się ukryć, że czeka nas fascynująca przyszłość.

26243044173_7c7e502271_z

A jak sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w świecie designu? 

Na pewno bardzo pomoże designerom, chociażby na etapie profilowania użytkowników i prototypowania nowych rozwiązań. Jeśli już dziś wiemy, że algorytmy znają nas lepiej niż najbliższe osoby i bardzo precyzyjnie potrafią przewidzieć nasze zachowania, to wspieranie się ich danymi znacznie skróci czas pracy badaczy i zwiększy efektywność. Zautomatyzowanie części procesów pozwoli skupić się na istocie problemu, który mamy do rozwiązania. To będzie skutkowało powstawaniem “inteligentnych” produktów często wspomaganych, czy obsługiwanych przez sztuczną inteligencję.

Czy w dzisiejszych czasach i w świecie UX wciąż działa stwierdzenie „potrzeba matką wynalazków”. A może to już ten etap kiedy najpierw jest usługa lub urządzenie a dopiero potem marketingowe sztuczki sprawiają, że ludzie myślą, że czegoś potrzebują? 

Myślę, że to powiedzenie dziś nabiera jeszcze mocniejszego znaczenia. Od kilku lat w biznesie obserwujemy coraz większy zwrot w kierunku klientocentryczności. Coraz więcej firm rozumie, że dobre zidentyfikowanie potrzeb klientów i stworzenie przyjaznych i intuicyjnych produktów lub usług, które z nimi korespondują, to klucz do sukcesu. A jeśli chodzi o nowoczesny marketing, to coraz częściej jest on elementem składowym procesu tworzenia produktu.

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.