YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Zuzanna Rutkowska — Wartości instruktażowe i edukacyjne, mają duży potencjał.

zuzanna

Seria wywiadów “5 pytań do…”, które przeprowadziliśmy z youtuberami i branżowymi ekspertami, dobiega właśnie końca. Razem z dzisiejszym odcinkiem, opublikowaliśmy 10 rozmów, które przeprowadziliśmy podczas Orange Video Fest by LifeTube. Przy okazji kolejnej dużej imprezy, cykl na pewno powróci.

Tymczasem dzisiaj, prezentujemy wam wywiad z  Zuzanną Rutkowską, dyrektorem strategicznym LifeTube. Na co dzień, odpowiada za planowanie strategii komunikacji, których sercem jest YouTube. Zajmuje się również działem new business oraz rowojem firmy LifeTube. Z Zuzanną rozmawialiśmy między innymi o tym co sprawia, że niezależni youtuberzy radzą sobie znacznie lepiej od kanałów marek oraz dlaczego treści rozrywkowe cieszą się największą popularnością…

O czym powinna pamiętać marka, która dopiero zaczyna swoją karierę na YouTube?

Przede wszystkim, wiele zależy od tego jaka to marka. Bardzo ważnym aspektem jest użyteczność contentu. Na polskim YouTube jest bardzo dużo rozrywki, ale wciąż istnieją nisze, które można wypełnić. Warto więc zainteresować się, czego brakuje, i tam szukać swojej drogi. Taką niszą są obecnie kanały parentingowe oraz te dedykowane najmłodszym, motoryzacyjne lub technologiczne. Wszystkie treści, wnoszące wartości instruktażowe i edukacyjne, mają bardzo duży potencjał. Zakładając taki kanał, marka może pokazać na YouTube swoją eksperckość.

Z czego wynika ogromna różnica w ilości subksrypcji na kanałach marek i niezależnych youtuberów?

Youtuberzy o których mowa to naturalne talenty, które wypłynęły z dużej grupy innych vlogerów, którym się nie udało. Marki działają najcześciej według sztucznego scenariusza, który jest mocno marketingowy. Bardzo rzadko za firmowym kanałem na YouTube, stoi ktoś, kto czuje na czym to wszystko polega. Działania marek, które obserwujemy do tej pory, to wciąż, swojego rodzaju testy i próby wyczucia tego środowiska. Bardzo trudno będzie dorównać youtuberom, takim jak: Abstrachuje, Polimaty czy Sylwester Wardęga. Oni reprezentują, przede wszystkim, autentyczność i wiarygodność. Na tym polu, dla marek, zawsze pojawią się granice i bariery.

Czy na YouTube panują obecnie jakieś trendy? Co jest w tym momencie najbardziej nośne?

Jeśli chodzi o tematykę, tak jak mówiłam wcześniej, obecnie najpopularniejszą kategorią kanałów jest rozrywka. Całkiem nieźle radzi sobie również nauka. Widzowie bardzo chętnie zaglądają na kanały popularno-naukowe. Są też nisze, które stanowią duże wyzwanie, jeśli chodzi o produkcję dobrego contentu. I myślę, że własnie z tego powodu, brakuje takich kanałów. Nie nazwałabym tego jednak trendem. Po prostu, znacznie łatwiej wypłynąć youtuberom, którzy oferują widzom rozrywkę. O wiele trudniej pokazać pasję w danej kategorii. Prowadząc kanał tematyczny, potrzeba naprawdę dużej charyzmy, żeby osiągnąć sukces na YouTube.

A co z telewizją? Czy w najbliższym czasie YouTube ma szansę ją zastąpić?

Myślę, że nie będzie wyraźnego przejścia z telewizji do YouTube, jeśli w ogóle będzie miało to miejsce. Zarówno jedno jak i drugie medium, będą stopniowo ewoluować. Te dwa kanały będą się do siebie zbliżać, do momentu, w którym widzowie nie będą w stanie rozróżnić, co jest nadal telewizją a co Internetem.

Na koniec, zdradź nam, jaki jest twój ulubiony viral.

Dużo jest takich produkcji. Jeśli mam wskazać jeden viral, wskazałabym Dollar Shave Club, którego jestem wielką fanką. Jest to zarówno świetny model biznesowy, jak również dobry pomysł na działania promocyjne. Ich filmy wcale nie wymagały dużego budżetu. Były za to świetnie zrealizowane i wyprodukowane. I właśnie w tym tkwił sukces marki na YouTube.

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.