YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

5 viralowych reklam, które podbiły YouTube udając, że nimi nie są

Nasze analizy treści publikowanych na YouTube oraz rozmowy z samymi youtuberami jednoznacznie wskazują na to, że zwykłe reklamy, które znamy z telewizji, nie mają szans na to, aby zaistnieć w największej wirtualnej wideo-społeczności. Dziś przeanalizujemy 5 virali z ostatnich lat, które pokazują jak wygląda dobry content marketing na YouTube. 

Twórcy treści publikowanych w serwisie do znudzenia powtarzają nieufnym marketerom, że YouTube rządzi się swoimi prawami. Tu nie liczy się produkt, a historia, której stanie się on częścią. Konsumenci wybierają YouTube dlatego, że jest autentyczny. Tu nie ma miejsca na reklamy znane z telewizji. W serwisie wygrywa kreatywność. Produkt musi być zapakowany intrygującą historię. Przyjrzyjmy się więc jednym z pięciu najczęściej oglądanych reklam na YouTube. Co ciekawe, na pewno wiele osób do tej pory pamięta je nie jako działania komercyjne marki, a świetne virale, które chętnie udostępnia się znajomym. I właśnie na tym polega sztuka… 

Zacznijmy od czterech kluczowych elementów, które posiadają prezentowane filmy: 

  • Logo marki nie jest eksponowane już od pierwszych sekund filmu. 
  • Produkcje dotykają ludzkich emocji. 
  • Filmy są bardzo dobrze udźwiękowione. 
  • Wszystkie virale opowiadają pewną historię. 

Dobra historia skutecznie pobudzi wyobraźnię widza. Jako twórcy powinniśmy poświęcić czas na wypisanie wszystkiego, co chcielibyśmy przekazać naszym filmem. Musimy przyciągnąć ich uwagę. Tu najlepiej zadziałają emocje, z którymi wszyscy zmagamy się na co dzień. Strach, ciekawość, zaskoczenie, rozbawienie; to wszystko może sprawić, że widz wytrwa przy naszej produkcji do końca i dopiero w ostatniej scenie otrzyma od nas konkretny reklamowy przekaz. 

LG Meteor Prank

Pierwszym przykładem znakomitego wyważenia zabawnej scenki oraz ogromnego zaskoczenia, jakie wywołuje sytuacja, jest prank zorganizowany na potrzeby reklamy telewizorów LG. Logo marki pojawia się jedynie na pudełku, kiedy widz nie jest jeszcze świadomy tego, że ma do czynienia z filmem promującym konkretną firmę. Historia, w której telewizor udaje okno, w które lada moment ma uderzyć meteoryt, jest zabawna dla kogoś kto wie, że cała sytuacja została zainscenizowana. Z drugiej jednak strony, sam pomysł jest na tyle intrygujący, że widz od razu zastanawia się jak zachowałby się w tej sytuacji. Na koniec, wiedząc już, że jest to reklama telewizorów LG, zastanawiamy się nad znakomitą jakością obrazu. Mamy więc wszystkie elementy, które składają się na dobry, komercyjny viral. Telewizor pozwolił opowiedzieć świetną historię bazującą na emocjach. Widz nie czuje, że była to zwykła reklama, a jednocześnie wie już, jak dobrą jakość obrazu oferuje urządzenie. 

Dumb Ways to Die

Charakterystyczna piosenka i zabawna animacja, którą mało kto wyłączy zanim sama dobiegnie końca. To dwa główne wyznaczniki sukcesu teledysku Dumb Ways to Die, najcześciej udostępnianej reklamy społecznej w historii YouTube. Absurdalne poczucie humoru i zapadająca w pamięć melodia były również wspierane z poziomu gry dedykowanej urządzeniom mobilnym. Osobiście trudno mi w to uwierzyć, ale dane nie kłamią. W kolejnym roku po publikacji filmu odsetek śmierci w wypadkach zmalał o 21%.

Panic Button na środku ulicy…

Radek Kotarski w naszej rozmowie dla YT360 wskazał ten viral jako jeden ze swoich ulubionych. Produkcja reklamująca ramówkę programu TNT to kolejny przykład filmu, którego nie da się przerwać w połowie. Widz będzie oglądał historię do końca, wiedziony ciekawością: co stanie się na końcu? Przez cały film uwaga oglądającego skupia się na akcji. Dopiero na końcu pojawia się przekaz reklamowy, który z pewnością zapada w pamięć. Tym, co przyciąga, jest również autentyczna reakcja ludzi, którzy znaleźli się w publicznej przestrzeni, gdzie zaaranżowano całą historię przycisku, po naciśnięciu którego na cichej ulicy rozpoczął się dramat. Nie mogąc znaleźć czegoś, co zatrzyma widza przed ekranem monitora, po prostu go zaskocz. 

Strach na wróble i Fiona Apple

Przyznam szczerze, że czwarty z prezentowanych filmów nie był mi znany, dopóki nie znalazłem powyższego zestawienia w serwisie Reel SEO. Teledysk ze strachem na wróble, podobnie jak Dumb Ways To Die, udowadnia, że dobra muzyka połączona z fascynującym obrazem to sprawdzony przepis na doskonały viral. Tutaj, oprócz pięknej animacji, duży wpływ na sukces miała Fiona Apple, zwyciężczyni nagrody Grammy. Jej piosenka znakomicie wpisała się w film, budując odpowiednie napięcie i opowiadając wciągającą historię. Nastroje i emocje w muzyce idealnie pasują do tego, co dzieje się na ekranie. Dzięki temu widz w nieświadomy sposób zostaje wciągnięty do świata meksykańskich restauracji Chipote.

GoPro i małe kotki…

Kamery GoPro to chyba marzenie każdego marketera. Trudno chyba o lepszy produkt, który możemy zaprezentować na tysiące sposobów bez pokazywania samego urządzenia. Jednym z najlepszych virali promujących GoPro jest historia strażaka, który ratuje kotki z płonącego domu. Filmik nie tylko silnie oddziałuje na widza (to w końcu małe kotki, czyli to, co internauci kochają najbardziej na świecie). Sprawia również, że oglądający sam zastanawia się jak wykorzystać kamerę w swoim codziennym życiu.

Warto zauważyć, że wszystkie zaprezentowane filmy nie tylko pomagają sprzedać produkt, ale, przede wszystkim, dają widzom niezapomniane historie, które działają na emocjach i sprawiają, że oglądający chcą dzielić się nimi z innymi. Każda produkcja zdobyła popularność w indywidualny sposób: muzyką, ciekawością, humorem lub zaskoczeniem. Między emocjami pojawił się jednak marketingowy przekaz, który właśnie dzięki nim został lepiej odebrany i zapamiętany przez widza.

Źródło: ReelSEO