YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Castorama, Cupsell, Lenovo: trzy sposoby, jak robić kampanię z youtuberami

Jakiś czas temu, w majowym raporcie Social Foot Print ukazał się tekst Kuby, dotyczący nieudanych, jego zdaniem, kampanii na YouTube, przeprowadzonych z udziałem znanych vlogerów. Dla przeciwwagi, przygotowaliśmy trzy przykłady akcji, które świetnie odnajdują się w rzeczywistości serwisu wideo-społeczności.

Tekst  „Hoop Cola, Lidl, Żywiec: trzy sposoby, jak nie robić kampanii z youtuberami” znajdziecie również w serwisie Wirtualne Media.

YouTube rządzi się swoimi prawami, dlatego pewne mechanizmy, które działają w telewizji, niekoniecznie muszą sprawdzić się w internecie. Twórca powinien pasować do przeprowadzonej kampanii swoim charakterem oraz konwencją w jakiej odbywają się jego filmy. Poniżej znajdziecie trzy przykłady na wiarygodną współpracę z youtuberami, którzy dobrze wpisują się w charakter marki.

Castorama

Moim zdaniem, współpraca Castoramy oraz twórców kanału “5 sposobów na…”, to wzorowy przykład tego jak powinno się dobierać youtuberów do współpracy z marką. Już pod koniec ubiegłego roku, kiedy rozmawialiśmy z Klamerem, zapewniał nas o tym, że właśnie pracują nad czymś, co wypozycjonuje kanał marki, w TOP 100 polskiego YouTube. Liczby mówią same za siebie. Do dnia dzisiejszego, Castorama zdobyła niemal 111 tysięcy subskrybentów. Film z gadżetami do łazienki, obejrzano do tej pory ponad 631 tysięcy razy. Przeszło 30 filmów opublikowanych na kanale przekroczyło liczbę 100 tysięcy wyświetleń.

Co stoi za sukcesem kanału Castoramy? Nie da się ukryć, że idealny wybór youtuberów, którzy za nim stoją. Filmy, które ekipa “5 sposobów na…” produkuje dla sieci hipermarketów budowlanych, funkcjonują w tej samej konwencji co wideo, jakie regularnie pojawia się na ich własnym kanale. Jeśli chodzi o majsterkowanie, panowie nie mają sobie równych na polskim YouTube. Ich kanał to obecnie ponad 1.300.000 subskrybentów. Filmy, jakie pojawiają się na youtubowym profilu Castoramy, są swojego rodzaju “przedłużeniem” tego, co możemy zobaczyć u nich. Dla Castoramy, powstają tzw. “solówki”, czyli filmiki, w których pojawia się tylko jeden bohater z ekipy pięciu majsterkowiczów. Nie zabrakło też kilkunastosekundowych “lifehacków”. Seria “Do dzieła!” to z kolei dokładnie ten sam format, który znamy z kanału “5 sposobów na…”. Youtuberzy robią to co potrafią najlepiej. Marka, nie ograniczając youtuberów, zaufała im w kwestii prowadzenia swojego kanału w serwisie i to z pewnością zaprocentowało. Z kolei twórcy, przez lata pracowali w sieci na swoją wiarygodność, dzięki czemu widzowie ufają temu, co mogą oglądać pod nowym szyldem. Castorama Polska, to obecnie największy markowy kanał DIY na świecie.

CupSell

W wywiadzie, którego Michał Majzner, udzielił nam kilka miesięcy temu, tak opisuje kim jest w firmie CupSell oraz co robi na YouTube:

Jestem prezesem cupsell.pl i mój kanał to jestem ja, ale jako prezes, w pewien sposób, reprezentuję też moją firmę. Różnica pomiędzy tym, czy jestem youtuberem czy biznesmenem, jest naprawdę bardzo cienka. Osobiście, uważam się za youtubera. Moje hobby to moja firma. O tym mówię i właśnie to reklamuję. I właśnie wokół tych treści buduję pewną społeczność.

Myślę, że ta wypowiedź, świetnie oddaje charakter marki oraz to, jak mogą wyglądać produkcje Prezesa na YouTube. Kanał, który prowadzi, powstaje z pasji. Produkcje pełne humoru, świetnie korespondują z koszulkowym biznesem, gdzie również nie ma zbyt wiele miejsca na powagę. Jako youtuber, Michał doskonale zna trendy panujące w sieci oraz specyfikę wideo-społeczności. A ponieważ występuje on w sieci jako Prezes CupSell, reklama firmy jest po prostu naturalnym następstwem jego obecności na YouTube.

Obecnie, CupSell, subskrybuje prawie 18 tysięcy użytkowników. Na kanale pojawiają się vlogi, humorystyczne reklamy a od niedawna program nadawany na żywo, do którego Michał zaprasza najróżniejszych gości ze świata YouTube i szeroko pojętego marketingu. CupSell nie jest, na dobrą sprawę, przykładem współpracy marki z youtuberem. Tu, youtuber jest właściwie marką samą w sobie i taka autentyczność, jak najbardziej się broni.

Lenovo

Mamy okazję uczestniczyć w procesie powstawania wybranych treści na ten kanał i wydaje nam się, że warto podać go za przykład godny naśladowania. Po pierwsze za produkcją materiałów stoi konkretna strategia – nie są one dobierane przypadkowo – głównym założeniem było odpowiedzieć na realne potrzeby użytkowników, zatem zasadnicza część materiałów to treści o charakterze poradnikowym (cykl „IT na Luzie”) oraz przeglądy urządzeń Lenovo. Wszystkie klipy są produkowane specjalnie z myślą o dystrybucji na YT. Część video powstaje w synergii z innymi projektami prowadzonymi przez markę, jak np. HelpZone, krótkie tutoriale, będące odpowiedziami na pytania użytkowników społeczności Lenovo TechZone – forum poświęconego zagadnieniom IT.

Lenovo Techzone  Forum komputerowe  porady IT od Internautów   Strona główna forum

Kanał Lenovo jest zasilany regularnie kontentem nie tylko technologicznym. Znaleźć na nim można także serię „Yoga w kuchni”, w ramach której kucharz, Sebastian Olma, prezentuje przepisy na wybrane dania, a produkt (tablet), jest w nich osadzony kontekstowo. Zróżnicowanie tematyki ma na celu zaadresowanie innych, niż tylko zorientowane na technologie grup odbiorców.

Ostatnim, ale istotnym elementem, pracującym dla Lenovo na YouTube są liczne inicjatywy video podejmowane wspólnie z liderami opinii. Cykl „Now or never” to biblioteka odcinków stworzonych wyłącznie dla Lenovo przez znanych YouTuberów wspólnie z marką. Unikalne materiały przyciągają fanów, spełnia się tu zasada „content is the king”.