YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Celebryta czy znajomy? — decyzje zakupowe Polaków [Badanie IQS]

Agencja IQS przeprowadziła badania, które powinny zainteresować wszystkich wideomarketerów. Szczególnie, że znany youtuber to poniekąd celebryta, ale dzięki interakcjom z widzami, w pewien sposób “znajomy”. Zachęcam do obejrzenia infografiki… w formie wideo!

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję IQS – kluczowe dla konsumentów i ich decyzji zakupowych jest doświadczenie z marką (90%), czyli wszystko to, co dzieje się podczas obcowania z produktem już po zakupie. Tu, pole do popisu mają wszyscy youtuberzy, którzy testują produkty lub filmują unboxingi.

Poza trudnym momentem wbicia się w mindset i koszyk konsumenta mamy drugi moment prawdy, a więc doświadczenie z produktem, czyli to, co dzieje się, kiedy zostajemy z zakupem “sam na sam”. Jeśli na tym etapie przyjdzie rozczarowanie, to prawdopodobnie nawet najciekawsza reklama nie nakłoni konsumenta do ponownego zakupu – Marta Rybicka, socjolog IQS.

Z powyższego wynika duże znaczenie rekomendacji i opinii znajomych (72%) – dodatkowe wsparcie wynikające z ich doświadczeń. Marka sama w sobie, jej wartość i popularność, na pewno stanowią siłę (wpływ na decyzję średnio co drugiego badanego) ale już rekomendacje sprzedawców (24%) czy sama reklama (16%) nie są wystarczającym driverem. Wydaje mi się, że to kolejny dowód na to, jak wielki potencjał ma lokowanie produktów podczas współpracy z youtuberami.

Co ciekawe mężczyźni częściej są skłonni wykorzystywać informacje /opinie o marce w sieci oraz informacje ze strony internetowej marki, co może wynikać z ich wrodzonej chęci poznawczej.

Celebryta czy znajomy?

Co drugi badany (48%) twardo deklaruje, że dla chęci zakupu fakt, że w reklamie występuje znana osoba nie ma znaczenia. Taką niezależną postawę prezentują częściej osoby młodsze (do 34 roku życia) oraz lepiej wykształcone. Jest jednak duża grupa osób (39%), dla której obecność znanej osoby w reklamie potrafi wpłynąć pozytywnie na poziom zaufania do danej marki oraz może spowodować, że chętniej po tę markę sięgną (częściej twierdzą tak osoby nieco starsze, powyżej 35 lat).

O ile badani nie przyznają się do wpływu celebrytów w reklamie na własne decyzje zakupowe, to wpływ/rekomendacja bliskich ma duże znaczenie. Czasem wystarczy pozytywna opinia/bezpośrednia rekomendacja, zachęcenie do danego produktu, marki (53%) ale istotny i często wystarczający jest również fakt, że bliska osoba używa danego produktu i sprawdza się on w jej przypadku (43%, tu częściej osoby starsze, z mniejszych miejscowości) – Marta Rybicka.

Rekomendacje bliskich są mile widziane w odniesieniu do praktycznie wszystkich kategorii produktowych, stosunkowo najrzadziej używki, suplementy diety oraz biżuteria. Tylko co szósta osoba (16%), w tym częściej mężczyźni i osoby starsze, deklaruje, że raczej nie zdarza jej się dokonywać zakupu pod wpływem bliskich.

Infografikę znajdziecie pod TYM linkiem.