
Dziś chcielibyśmy podzielić się z wami bardzo ciekawym raportem, który przygotowała agencja badawcza IQS. Dotyczy on konsumpcji treści wideo przez młodych ludzi. Raport, który przygotowano niesie za sobą wiele interesujących wniosków, które ukazują złożoność grupy docelowej.
Infografiki w postaci długich obrazków nie do końca sprawdzają się w mediach społecznościowych. Coraz częściej, tego typu materiały prezentowane są w formie wideo. Na podobne działania zdecydowała się agencja badawcza IQS, która wyniki swoich badań prezentuje na specjalnie przygotowanych filmach. Za realizację infografik w formacie wideo odpowiada grupa Moon Media.
Film promujący raport, który wyprodukowało Moon Media to świetna alternatywa dla statycznych infografik od których powoli się odchodzi. Produkcja nie jest długa ale idealnie oddaje treść całego badania, które przeprowadził IQS. Głos lektora jest tutaj dobrze dopasowany do ruchomych obrazów, dzięki czemu dane mogą zostać lepiej zapamiętane przez odbiorców – tłumaczy Aleksandra Mikołajczyk z Moon Media. – Specjalizujemy się w produkcji tego typu materiałów a coraz większe zainteresowanie klientów jest najlepszym dowodem na to, że infografiki w postaci filmów to dynamicznie rozwijający się trend.
Video Love Story czyli Ekrany Młodych
Niemal wszyscy Młodzi oglądają materiały wideo. Co ciekawe, w grę wchodzi wiele różnych ekranów. Czasy w których uwagę młodych ludzi przykuwał głównie telewizor na pewno mamy już za sobą. Prawie 2/3 contentu wideo oglądane jest na komputerze lub urządzeniu przenośnym. Materiały oglądane na poszczególnych ekranach różnią się miedzy sobą. Programy takie jak: teleturnieje, programy kulinarne, czy informacyjne oglądane są głównie na ekranie telewizora, natomiast streamy z gier na ekranie komputera. Na smartfonach i tabletach dominują filmiki z portali typu Snapchat lub Instagram.
Ekran w codziennym życiu ma coraz większe znaczenie, video towarzyszy nam nieustannie, zdarza się, że Młodzi oglądają treści video podczas lekcji w szkole. Oczywiście, bez głosu… Nasi bohaterowie urodzili się i wyrośli w czasach, kiedy technologia zaczęła być i jest powszechnie dostępna, stąd naturalną dla nich jest preferencja przyswajania obrazów a nie tekstu. Do tego dochodzi kwestia nadmiaru wszechobecnych bodźców, które są konsumowane równocześnie, tzw. multiscreening, czyli przyswajanie treści z kilku źródeł jednocześnie, co jest wyjątkowo charakterystyczne dla tego pokolenia – mówi szef zespołu realizującego projekt, Marta Rybicka z IQS.
Dominacja YouTube
Przebadani młodzi ludzie jako główne źródło filmów w internecie wskazują YouTube. Średnio subskrybują 27 kanałów a 15 oglądają regularnie. Twórcy badania “Świat Młodych” wyróżnili kilka grup określonych mianem „plemion”. I właśnie przynależność do plemienia różnicuje sposób konsumpcji treści wideo. Jeśli chodzi o wybór ekranu na którym oglądane są materiały filmowe, duże znaczenie ma to, kto może go wybrać.
Telewizor jest głównym ekranem dla segmentu Domisiów. Często mieszkają oni z rodzicami i mają wiele tradycyjnych przyzwyczajeń. Ekrany komputerów i urządzeń mobilnych to domena najbardziej wielkomiejskiego plemiona – Hipsterów. Co ciekawe oglądają oni dużo kabaretów a mniej seriali. Regreci zaś oglądają mniej filmików z platform społecznościowych typu Snapchat, czy Instagram.
Mimo zaniku subkultur, tak widocznych w latach 90, młodzi znaczącą różnią się od siebie. Mówiąc do “Regretów” należy używać zupełnie innego języka i formatu, niż komunikując się z wielkomiejskimi Hipsterami. Jest to istotny wniosek, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej marketerzy definiują swoją grupę docelową poprzez wiek. W mediach, w których odbiorca ma kontrolę nad tym co ogląda, idealne dopasowanie do oczekiwań ma kluczowe znaczenie dla powodzenia kampanii. – komentuje Łukasz Gwiazda, Head of Strategy w TalentMedia.
Młodzi nie lubią reklam
Jak nie trudno się domyślić, reklam nie lubią wszystkie plemiona. Oprogramowanie blokujące wyświetlanie reklam na komputerze ma zainstalowane co drugi Młody (56%). Natomiast dwie trzecie (65%) twierdzi, że reklamy w TV i internecie zawsze są wkurzające i że starają się ich nie oglądać. Przerwa reklamowa to według Młodych zawieszenie przyjemności, którą chcą mieć natychmiast, a konieczność oglądania reklamy to zaprzeczenie ich wolności wyboru. Tym samym reklama jest w kontrze z oczekiwaniami Młodych – nie angażuje, nie motywuje, jest zaprzeczeniem autentyczności, podczas gdy dla nich ważne są zaskoczenia i mocne wrażenia. Ale warto też dodać, że choć Młodzi traktują reklamy jak wroga – wychodzą, zmieniają kanał, wyłączają dźwięk – to te, które znają pochodzą właśnie z TV.
Raport VLS powstał z myślą o twórcach zarówno contentu telewizyjnego jak również internetowego, ujawniając specyfikę obu światów, które coraz głębiej przenikają się wzajemnie. W efekcie wielomiesięcznej pracy psychologów, etnografów i socjologów, którzy stawiali hipotezy i weryfikowali je w wieloetapowym procesie udało się ustalić #tipy pozwalające uchwycić unikatowe spojrzenie na nowe zjawiska i trendy, które kreują Młodzi, a które z czasem rozprzestrzenią się także na nieco starsze audytorium, co przekłada się na realny wpływ na zmianę myślenia dostawców kontentu video i wprowadzane rewolucyjne rozwiązania w tym zakresie – komentuje Beata Durka jedna z liderek projektu z agencji badawczej IQS.
Wnioski
Jakie zatem powinny być treści skierowane do Młodych niezależnie od ekranu? Przede wszystkim krótkie. Dwie trzecie Młodych ogląda je minimum kilka razy w tygodniu. Częściej robią to Młodzi w wieku 16-19 lat (78%) oraz mężczyźni (73%), mieszkańcy dużych miast (72%). Ważna jest też możliwość wyboru; dla 80% Młodych najważniejsze jest to, że mogą sami wybrać, kiedy i co chcą obejrzeć. Warto dostosować się przy tym do oczekiwań Młodych i kreować kontent, który zechcą obejrzeć! Należy też pamiętać, że Młodzi ufają znajomym i z takiego źródła obejrzą chętnie nawet reklamę. Najważniejsze zatem jest dawanie emocji i silnych wrażeń, odróżnianie się i mocne ukierunkowanie treści na „JA”.
Ważnym wnioskiem pochodzącym z raportu jest to, że musimy zapomnieć o robieniu “video do internetu”. Jedynie dopasowanie się do sposobów konsumpcji treści przez Młodych, pozwoli nam na wygenerowanie odpowiedniego zaangażowania i czasu spędzonego z treściami pochodzącymi od marki – podsumowuje Łukasz Gwiazda z Talent Media.