YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

W jaki sposób twórcy filmów zarabiają na YouTube?

Zarobki youtuberów to bardzo chętnie eksploatowany temat. Kiedy jednak zapyta się osoby spoza branży o to w jaki sposób zarabiają influencerzy działający na YouTube, trudno o jakiekolwiek konkrety. Jeśli jesteście ciekawi skąd biorą się te słynne „hajsy z jutuba”, polecam lekturę poniższego artykułu.

Niezależnie od tego czy jesteś youtuberem szukającym sposobu na monetyzację treści, czy przedstawicielem marki, która nie do końca wie jak wykorzystać influencer marketing do swoich działań, ten tekst na pewno pomoże poznać najpopularniejsze sposoby generowania przychodów na YouTube. Warto pamiętać, że poniższe pola działania raczej nie będą się wykluczały. Przedsiębiorczy twórcy potrafią generować zyski na różnych płaszczyznach. Wszystko zależy od ich kreatywności, jakości contentu i oczywiście zasięgów.

Integracja marki

Pierwszym, najbardziej powszechnym sposobem zarabiania na kanałach YouTube jest zaangażowanie do współpracy marki, która poprzez działania influencera, chce dotrzeć do jego widzów. Możemy wyróżnić tu trzy główne rodzaje takiej współpracy:

“Powered by” / “sponsored by” / “Brought to you by” etc.

Najmniej inwazyjna forma współpracy z twórcom. Najczęściej długofalowa ponieważ jedynym elementem marki na filmach i kanale jest wzmianka o tym, że określona firma wspiera danego youtubera. Poniżej dwa przykłady twórców, którzy posiadają partnera nieingerującego w treści pojawiające się na filmach. Przed każdym materiałem pojawia się po prostu stosowny “dżingiel” informujący o tym jaka marka wspiera kanał:

Lokowanie produktów

W przypadku lokowania produktów trudno czasami stwierdzić na ile mamy do czynienia ze spontanicznym działaniem youtuberów a na ile z opłaconą kampanią reklamową. Wielu twórców oznacza materiały sponsorowane ale nie jest to jeszcze standard. Poniżej przykład materiału, który oznaczono planszą „zawiera płatną promocję”:

Dedykowane wideo

Idąc tropem cenników, prawdopodobnie najdroższa forma współpracy z influencerami. W tym przypadku, youtuber tworzy film pod kątem danego produktu, marki czy kampanii. Oto przykłady realizacji, które tworzyliśmy z influencerami przy okazji kampanii Obłędne Dyktando:

Ambasadorzy marki

Długofalowa współpraca to dobre rozwiązanie dla youtuberów, którzy współpracują z marką, którą lubią i utożsamiają się z wartościami jakie reprezentuje. Rola ambasadora marki obejmuje regularne realizowanie filmów lub publikowanie sponsorowanych postów. Taka współpraca często też zahacza o świat offline. Youtuberzy będący ambasadorami marki pojawiają się na iwentach związanych z produktami, które promują swoim wizerunkiem.

Reklama natywna

Program partnerski YouTube oferuje możliwość zarabiania na reklamach, które wyświetlają się przed i w trakcie filmów. W Polsce nie są to niestety duże pieniądze. Nawet dla dużych kanałów zyski z AdSense to tylko dodatek do tego co można zarobić na współpracy z markami. Warto pamiętać, że całkiem niedawno zmieniły się warunki przystąpienia do programu partnerskiego. Pisaliśmy o tym na początku stycznia: Zarabianie na YouTube utrudnione!

Pieniądze od widzów

Marketing afiliacyjny

Użyczanie wizerunku to jedno ale są też inne sposoby na generowanie przychodów za pomocą YouTube. Wiele sklepów internetowych oferuje programy partnerskie, które pozwalają zarabiać na polecaniu ich produktów. Wystarczy umieścić odpowiedni link pod filmem. Jeśli widzowie zdecydują się na zakupy „z polecenia”, za każdą transakcję zrealizowaną z poziomu dedykowanego odnośnika, do kieszeni youtubera trafi kilka złotych. Jak wyglądają linki afiliacyjne możecie zobaczyć w opisie filmu na kanale Tik Talk:

Inne media społecznościowe

Wielu twórców, od początku swojej działalności na YouTube buduje społeczność również na innych platformach. Daje to pole do kolejnych działań komercyjnych realizowanych we współpracy z markami. Nawet jeśli grupa odbiorców na Twitterze, Instagramie czy Facebooku nie jest tak imponująca jak w przypadku kanału YouTube, dodatkowe pola aktywności mogą stać się niezłą kartą przetargową podczas negocjacji z marką. Z perspektywy działu marketingu marki, dodatkowy post zwiększający zasięg akcji może być całkiem niezłym bonusem. Dla wielu twórców Instagram lub Snapchat może stać się jednak całkowicie odrębną platformą na której lokuje się produkty lub realizuje działania wspólnie ze swoimi partnerami biznesowymi.

Patronite (crowdfunding)

Crowdfunding na polskim YouTube utożsamiany jest najczęściej z platformą Patronite. Za jej pomocą, widzowie regularnie przelewają twórcom pieniądze. Jeśli dany autor jest pełnoetatowym youtuberem, pozwala mu to uniezależnić się od współprac komercyjnych. Jego sponsorami stają się sami widzowie. Inne popularne serwisy crowdfundingowe umożliwiające zbieranie funduszy na realizację swoich pomysłów to: Patreon, Kickstarter, PolakPotrafi lub Zrzutka.

„Donejty” podczas transmisji na żywo

Coraz popularniejszą formą zarabiania na YouTube są streamingi „na żywo” w trakcie których widzowie mogą przelewać twórcom napiwki, popularnie określane mianem „donejtów”. Ze względu na młodszą widownię youtube, która nie jest do końca świadoma wartości pieniądza, ta forma wspierania twórców spotyka się z coraz większą krytyką. Poniżej możecie obejrzeć materiał, który rozpoczął jedną z krótkich, youtubowych „dram” i dotyczy on właśnie zbierania „donejtów” od młodych widzów:

Super Chat

Na fali popularności transmisji na żywo YouTube wprowadził na swojej platformie natywne rozwiązania umożliwiające przelewanie ulubionym twórcom napiwków. Funkcja nazywa się „super chat” i w zamian za drobne opłaty, widzowie zyskują dodatkowe opcje związane z czatem, który odbywa się w trakcie „streamu”. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj:

Merchandise / własny biznes

Koszulki zespołów czy marki odzieżowe w środowisku raperów to trend, który nie mógł ominąć społeczności YouTube. Influencerzy również tworzą swoje produkty i sprzedają je we własnych sklepach. Pomocnym rozwiązaniem są też gotowe platformy sprzedażowe takie jak cupsell. Oprócz ubrań, youtuberzy coraz odważniej wkraczają na rynek wydawniczy. Przykładem niech będzie Radek Kotarski, który stworzył całe wydawnictwo. Oprócz własnej książki wydaje również publikacje innych youtuberów:

To oczywiście tylko jeden z wielu przykładów kreatywnego tworzenia biznesu wokół działań prowadzonych na YouTube. Youtuberzy sprzedają też różnego rodzaju produkty internetowe takie jak e-booki, poradniki czy tutoriale związane z ich umiejętnościami.

Wyjść poza YouTube

Szkolenia / wykłady

Kiedy kanał na YouTube przekształca się w bardziej rozbudowany biznes, wielu twórców decyduje się również na prowadzenie różnego rodzaju szkoleń lub warsztatów. Influencerzy są często zapraszani w charakterze gości do różnego rodzaju paneli dyskusyjnych. Z racji na sukcesy, które osiągnęło wielu twórców, wśród ich działań nie brakuje też przemówień motywacyjnych.

Warto też zauważyć, że z usług youtuberów, którzy umiejętnie poruszają się po świecie mediów społecznościowych, bardzo chętnie korzystają firmy, które szukają wiedzy eksperckiej na temat funkcjonowania YouTube.

Media tradycyjne

Gwiazdy youtube coraz śmielej wkraczają do świata mediów tradycyjnych. Przykładem niech będzie udział youtuberki littlemooonster96 w programie „Taniec z Gwiazdami” albo udział youtuberów w reklamach Play.