YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Jak skutecznie dzielić się wiedzą na YouTube? [kanał edukacyjny]

Według ankiet konsumenckich Google 18% widzów twierdzi, że zagląda na YouTube aby poznać lub rozwinąć nowe umiejętności zawodowe. Zakładam, że duża część użytkowników platformy to także osoby, które chcą się uczyć nowych rzeczy ze względu na swoje zainteresowania. Tworząc kanał na YouTube warto pomyśleć o odpowiednim przygotowaniu treści edukacyjnych. Dziś, mamy dla was kilka wskazówek na ten temat.

Jeszcze zanim zaczniecie nagrywać materiały na swój kanał edukacyjny, warto mieć w głowie pewną strategię, która pozwoli odpowiednio przygotować filmy. Oto pięć ważnych elementów kanału edukacyjnego na które warto zwrócić uwagę:

Odbiorcy – pomyśl kim mogą być twoi widzowie. Zastanów się, czy chcesz trafić do swoich „kolegów po fachu” czy może do zupełnych amatorów, którzy próbują zdobyć podstawową wiedzę. W ten sam sposób musisz przeanalizować wiek i demografię potencjalnych odbiorców. Mając w głowie swojego „statystycznego widza” łatwiej będzie dopasować do niego publikowane materiały.

Treść – zastanów się jakich interesujących cię tematów brakuje na YouTube. Jeśli próbujesz ułożyć w głowie listę odcinków dotyczących określonego zagadnienia i twoje pomysły zdają się nie kończyć, istnieje duża szansa, że uda ci się stworzyć dłuższą serię materiałów.

Wiedza – Jak mówi stara mądrość „człowiek uczy się przez całe życie”. Wychodzenie z założenia, że wiesz już wszystko na dany temat raczej nie przyniesie niczego dobrego. Kanał na YouTube ma być nie tylko źródłem wiedzy dla innych, ale także szansą na to żebyś i ty dowiadywał się nowych rzeczy. Zastanów się z kim możesz nawiązać współpracę i gdzie szukać nowych informacji na interesujące cię tematy. Niech twój kanał YouTube rozbudza również twoją ciekawość i pomaga ci w rozwoju.

Przykład:

Nauka razem z widzami – dobrą praktyką kanałów edukacyjnych działających na YouTube jest pokazanie widzom twojego procesu uczenia się i zdobywania wiedzy. Twórz materiały w których spotykasz się z ekspertami i zachęcaj widzów do dzielenia się swoimi doświadczeniami na dany temat.

Przykład:

Prezentacja treści – Staraj się eksperymentować z formatami swoich produkcji. Myśl nieszablonowo wprowadzając do filmów takie elementy, które wychodzą poza klasyczną formułę poradnika. Warto też zadbać o nieformalny ton produkcji. Nawet jeśli opowiadasz o skomplikowanych teoriach fizycznych, spraw, żeby widzowie zobaczyli w tobie swojego kumpla a nie nudnego wykładowcę.

Przykład:

Kanał edukacyjny a potrzeby widzów

Ktoś kto dzieli się wiedzą musi wziąć pod uwagę potrzeby tych, którzy jej szukają. W tym celu, na etapie planowania prac nad kanałem, warto zadbać o cztery aspekty:

Przydatność – bądź rzetelny. Film edukacyjny ma być pomocny więc dobrze przygotuj scenariusz i zadbaj o to aby wyczerpać dany temat.

Wyczucie czasu – nie jest tajemnicą to, że impulsem twórczym dla wielu youtuberów są tematy, które w danym okresie czasu zyskują na popularności. Nie jestem zwolennikiem tworzenia filmów pod trendy, ale od czasu do czasu warto pomyśleć o materiale, który luźno nawiązuje do jakiś viralowych produkcji, które cieszą się dużą popularnością na YouTube.

Agregat wiedzy – planując stworzenie kanału edukacyjnego na YouTube warto trzymać się harmonogramu publikacji. Dzięki temu, widzowie wiedzą, kiedy mogą spodziewać się nowych materiałów. Zadbaj też o przygotowanie tematycznych playlist i linkowania do powiązanych filmów w kartach lub opisach swoich produkcji. Dobrze jest również ponumerować materiały będące częścią jakieś większej serii. Wszystko to sprawi, że widzom będzie łatwiej poruszać się po twoim kanale a dzięki temu zostaną u ciebie na dłużej.

Zbuduj brand – twój kanał powinien być marką. Zadbaj o spójną identyfikację graficzną a także jednolite tytuły i opisy. Spójny wygląd miniatur ułatwi widzom odnalezienie twoich filmów.