YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Muzyka i Minecraft: czego najczęściej szukamy na YouTube i jak to wykorzystać?

Jakiś czas temu Google przedstawił raport najczęściej wyszukiwanych haseł w 2014 roku. Tym razem o podobne zestawienie pokusił się YouTube. Sprawdźmy, czego użytkownicy serwisu szukali najczęściej.

Według danych Google, najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie w ciągu jednego miesiąca generuje ruch na poziomie 12 miliardów wyszukań. Niestety w swoim raporcie YouTube nie dostarczył podobnych statystyk. Biorąc jednak pod uwagę, że wyszukiwarka YouTube to, zaraz po Google, drugie największe narzędzie pozwalające wyszukiwać treści w internecie, możemy zakładać, że tu również liczymy w miliardach. Zacznijmy od wyników ogólnoświatowych:

  1. music
  2. minecraft
  3. movies
  4. happy
  5. katy perry
  6. eminem
  7. frozen
  8. one direction
  9. beyonce
  10. rihanna
Zrzut ekranu 2015-02-09 o 15.15.09

Czołówka jednoznacznie wskazuje na to, że YouTube wykorzystujemy głównie do słuchania muzyki. Świadczy o tym hasło „music” znajdujące się na pierwszym miejscu oraz aż 5 wykonawców i jeden tytuł piosenki, którzy znaleźli się w pierwszej dziesiątce. Warto też dodać, że kanał „muzyka” subskrybuje obecnie na YouTube przeszło 88 milionów użytkowników serwisu. Na podium nie mogło oczywiście zabraknąć Minecrafta. O fenomenie tej gry pisaliśmy już przy okazji artykułu związanego z grami komputerowymi na YouTube. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wymienione tu hasła są jedynie najprostszymi wariantami popularnych wyszukań. W większości przypadków frazom mogły towarzyszyć dodatkowe wyrazy.

YouTube po polsku

Narzędzie Google Trends pozwala również sprawdzić, jakie frazy cieszyły się największą popularnością wśród polskich użytkowników YouTube. Tak prezentuje się rodzima pierwsza dziesiątka najczęściej wpisywanych haseł:

  1. minecraft
  2. piosenki
  3. disco polo
  4. muzyka
  5. ruda
  6. rezi
  7. kabaret
  8. bajki
  9. rock
  10. peja

Jak widać, muzyczne trendy zostały zachowane. Zmienili się jedynie wykonawcy i piosenki. Nie zabrakło również Minecrafta, co potwierdza, że również u nas tytuł cieszy się ogromną popularnością. Co ciekawe, zarówno jeśli spojrzymy na wyniki ogólnoświatowe, jak i te lokalne, widać dużą różnicę w tym, czego szukamy w Google i na YouTube. Jeśli chodzi o największą wyszukiwarkę internetową, Polacy najczęściej wpisywali hasła takie jak: facebook, onet, youtube, allegro, google, wp, poczta, fb, gry, pogoda. Wyniki ogólnoświatowe wskazują na takie frazy jak: facebook, youtube, google, download, you, hotmail, yahoo, gmail, fb, mail. Wygląda na to, że użytkownicy YouTube szukają w serwisie znacznie bardziej konkretnych treści rozrywkowych. Przejdźmy jednak do tego, w jaki sposób możemy wykorzystać prezentowane statystyki w naszych działaniach marketingowych.

Jak wykorzystać najpopularniejsze hasła?

  1. Biorąc pod uwagę liczbę filmów poświęconych grze Minecraft, przebicie się na pierwsze strony wyszukiwania z hasłem „minecraft” wymagałoby cudu. Warto więc pomyśleć o tytule, który przyciągnie do naszego filmu widzów poszukujących konkretnych treści lub odpowiedzi związanych z danym elementem gry. Wiąże się to oczywiście ze znacznie mniejszą liczbą wyszukań, jednak jeśli trafimy w odpowiednią frazę, możemy liczyć na wyższy „rank”. Nie należy też zapominać o odopowiedniej optymalizacji opisu naszego filmu. Powinniśmy umieścić tam jak najwięcej informacji, które dokładnie opiszą naszą produkcję.
  2. Operowanie krótkimi słowami kluczowymi i tzw. strategią „short tail” sprawdzi się jedynie wtedy, kiedy nasz filmik oferuje naprawdę unikalne treści lub gdy działamy w obszarze mocno niszowej branży. W innym przypadku musimy poświęcić czas na odpowiedni research, który pozwoli nam odnaleźć najbardziej optymalne hasła, które pomogą nam zbudować lepszą pozycję na YouTube. Jak to zrobić? Na początku na pewno warto sprawdzić, co sugeruje funkcja auto-uzupełniania w Google. Warto skorzystać również z Google Trends. YouTube posiada również swoje narzędzie, czyli Trends Dashboard. Z jego pomocą sprawdzimy, co w danym momencie cieszy się największą popularnością w serwisie. Ostatnim narzędziem, wymagającym od nas jednak nieco większego zaangażowania, jest planner kampanii displayowych AdWords. Oferuje on wiele prognoz i statystyk pomocnych w poszukiwaniu właściwych haseł, które pomogą nam zdobyć popularność dla naszego filmu.
  3. Jeśli w swoich działaniach promocyjnych chcielibyśmy skorzystać z najczęściej wyszukiwanych na YouTube haseł, być może warto pomyśleć o współpracy z youtuberami, których kanały są w jakiś sposób powiązane z określonymi frazami i contentem, o który nam chodzi.

Źródło: Google Trends, ReelSEO