YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

O!Błędne Dyktando 2: Influencer marketing i działania wideo w praktyce

influencer marketing

Pod koniec ubiegłego roku zakończyliśmy drugą edycję O!Błędnego Dyktanda. Razem z Moon Media Promotion po raz kolejny mieliśmy okazje przygotować ogólnopolską akcję dla marki Pilot Pen Polska. Jeśli jesteście ciekawi jak zaplanować złożone działania obejmujące współpracę z inluencerami, kampanię InStream, streaming na żywo i dedykowane materiały wideo, zapraszam do lektury naszego case study.

Obecnie, razem z Moon Media Promotion i firmą WPC, która jest dystrybutorem marki Pilot Pen w Polsce, intensywnie pracujemy nad trzecią edycją O!Błędnego Dyktanda. W oczekiwaniu na nowe wyzwania, chcielibyśmy podzielić się z wami szczegółowym case study ubiegłorocznej edycji.

O!Błędne Dyktando to ogólnopolska akcja społeczno-edukacyjna, której celem jest rozwój wiedzy na temat zasad poprawnej pisowni a także sprawdzenie jak uczniowie polskich szkół radzą sobie z ortografią, gramatyką i interpunkcją. Z perspektywy klienta, jednym z głównych zadań akcji była promocja produktów firmy PILOT ze szczególnym uwzględnieniem długopisów Frixon. Ze względu na szeroką grupę docelową, czyli uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, ogólnopolskie dyktando okazało się być idealnym wyborem. Od pierwszej edycji akcji za cel postawiliśmy sobie wielopłaszczyznowe działanie. Najważniejszym punktem O!Błędnego Dyktanda była oczywiście aplikacja konkursowa. Nie zabrakło jednak innych działań, które pomogły w promocji konkursu. Wyprodukowaliśmy wiele materiałów wideo, które pomogły nagłośnić akcję i zwiększyć świadomość marki Pilot wśród uczniów i rodziców. W przypadku obu edycji dyktanda kluczowym elementem promocji był też influencer marketing, za który odpowiadaliśmy. W 2017 roku, współpracę z youtuberami rozszerzyliśmy dodatkowo o działania na Instagramie. Dzięki wsparciu Brand Buddies do akcji zaangażowani zostali mikroinfluencerzy, którzy również przyczynili się do zwiększenia buzzu dookoła całej akcji. Zanim jednak przejdziemy do szczegółów związanych z drugą edycją O!Błędnego Dyktanda, warto przyjrzeć się efektom działań z 2016 roku.

O!Błędne Dyktando 2016

Pierwsza edycja akcji przypadła na jesień 2016 roku. Od 31 października do 27 listopada uczestnicy mogli wziąć udział w grze online dostępnej pod adresem www.oblednedyktando.pl. Już na tym etapie zabawy można było wygrać cenne nagrody wśród których znajdowały się m.in. konsola PlayStation, czytniki e-booków, aparaty fotograficzne, tablety i smartwatche. Zwieńczeniem całej akcji było wydarzenie finałowe, na które zaprosiliśmy niemal 300 osób, które najlepiej napisały dyktando w wersji internetowej.

Do współpracy przy akcji zaprosiliśmy znanych youtuberów: Yoczooka oraz Arlenę Witt, autorkę kanału „Po Cudzemu”. Zdecydowaliśmy się na różne strategie działań. Yoczook, jako twórca trafiający do młodszych odbiorców, przygotował film na którym testował wiedzę ortograficzną przypadkowych przechodniów, podczas przeprowadzonej przez siebie sondy ulicznej. Z kolei Arlena Witt, jako autorytet w dziedzinie języka, wspierała akcję z poziomu mediów społecznościowych (Instagram, Facebook, Snapchat) a także pojawiła się na wydarzeniu finałowym w charakterze jurora i gościa specjalnego.

Akcję wspierał również serwis Brainly (znany w Polsce jako Zadane.pl). Na stronie głównej portalu edukacyjnego pojawiał się screening, przekierowujący do strony głównej O!Błędnego Dyktanda. Ponadto, przygotowano specjalną, dedykowaną podstronę, na której publikowano artykuły poświęcone najczęściej popełnianym błędom ortograficznym.

Niemal 300 najlepszych uczestników gry online wzięło udział w wielkim finale, który odbył się w Warszawie, w hotelu Radisson Blu 7 stycznia 2017 roku. Oprócz relacji, która pojawiła się w sieci już po wydarzeniu, przygotowaliśmy również streaming na żywo, który pozwalał śledzić w czasie rzeczywistym, co dzieje się na miejscu. Transmisja odbyła się za pośrednictwem facebookowej strony Pilot Pen Polska.

Akcji towarzyszyła oryginalna kampania AdWords zrealizowana przez klienta. Użytkownikom, którzy w wyszukiwarce Google wpisywali słowa z błędami ortograficznymi wyświetlał się odnośnik do strony głównej O!Błędnego Dyktanda z sugestią aby uzupełnić braki w wiedzy i zdobyć przy okazji cenne nagrody. Stworzyliśmy również specjalna wersję „landing page” całej akcji celowo rejestrując domenę z błędem w nazwie („oblendnedyktadno.pl”). Pod niewłaściwym adresem można było przeczytać komunikat informujący o niepoprawnej pisowni, zachęcający do odwiedzenia właściwej strony. Ku naszemu zdumieniu, błędna domena podczas trwania pierwszej i drugiej edycji O!Błędnego Dyktanda odwiedzona została niemal 400 razy!

Jeśli interesują was szczegółowe dane związane z pierwszą edycją O!Błędnego Dyktanda odsyłam was do artykułu, który w ubiegłym roku pojawił się na łamach YT360.PL. Tam znajdziecie dokładne dane związane z liczbą wyświetleń, rejestracji do gry i innymi danymi świadczącymi o sukcesie całej akcji.

O!Błędne Dyktando 2017

Mimo nieco mniejszego budżetu przewidzianego na działania promocyjne przy okazji drugiej edycji ogólnopolskiej akcji realizowanej razem z Moon Media Promotion dla marki Pilot Pen Polska, postanowiliśmy rozszerzyć akcję o dodatkowe komponenty. W 2017 roku postawiliśmy nie tylko na youtuberów ale również na mikroinfluencerów działających na Instagramie. Na podstawie doświadczeń z poprzedniej edycji, zmieniliśmy nieco konwencję wielkiego finału pod kątem transmisji na żywo. Gwiazdą wydarzenia był Andrzej Sołtysik, który odczytał dyktando. Przebieg konkursu można było oglądać na żywo.

Druga edycja dyktanda w liczbach

Łączny zasięg wszystkich działań, które towarzyszyły wydarzeniu można szacować na niemal 2,1 miliona osób. Na samych tylko kanałach influencerów liczba interakcji wyniosła 130 082. Na stronie konkursowej zarejestrowało się 11 384 osób, które rozegrały ponad 13 tysięcy gier. Witrynę oblednedyktando.pl podczas trwania akcji odwiedzono prawie 355 tysięcy razy. Pobiliśmy też rekord szkół. W drugiej edycji O!Błędnego Dyktanda wzięli udział uczniowie z 2 611 placówek oświatowych z całej Polski czyli jeszcze więcej niż w przypadku 2016 roku!

Influencerzy i mikroinfluencerzy

Jeśli chodzi o promocję akcji wśród dzieci i młodzieży, podobnie jak w przypadku jej poprzedniej edycji, w dużej mierze postawiliśmy na video influencer marketing. Dedykowane filmy na potrzeby dyktanda przygotowali znani internetowi twórcy: DeeJayPallaside oraz Matura To Bzdura. W obu przypadkach zaobserwowaliśmy wyraźny „peak” związany z wejściami na landing page akcji, który miał miejsce w dniach premiery materiałów wideo pochodzących od youtuberów zaangażowanych w akcję. Filmy zdobyły razem prawie milion wyświetleń i niemal 50 tysięcy kciuków w górę. Na YouTube pojawiło się pod nimi przeszło 7 tysięcy komentarzy.

Przy okazji drugiej edycji akcji zdecydowaliśmy się też na współpracę z platformą BrandBuddies, która jest swojego rodzaju pośrednikiem pomiędzy micro-influencerami a marką. Do działań promocyjnych zaangażowaliśmy 20 twórców, którzy w ramach współpracy barterowej opublikowali na swoich instagramowych kontach zdjęcia nawiązujące do akcji. Posty twórców przekierowywały do konkursu, który przeprowadzono na Instagram Stories marki. Przez tydzień, codziennie publikowano tam zadania związane z ortografią. Osoby, które najszybciej zareagowały zostały nagrodzone produktami marki Pilot.

Działania te pozwoliły dotrzeć do 742 137 osób. Pod postami nawiązującymi do akcji pojawiły się prawie 22 tysiące polubień.

Wielki finał i transmisja „na żywo”

W 2016 roku transmisja „na żywo”, którą obsługiwaliśmy na evencie obejmowała jedynie fragment odczytu dyktanda. W zeszłym roku zmieniliśmy nieco formułę streamingu, dzięki czemu osoby obserwujące akcję na Facebooku mogły w czasie rzeczywistym napisać dyktando razem z finalistami, którzy 28 października znaleźli się w hotelu Novotel w centrum Warszawy. Na miejsce zaproszony został dziennikarz, Andrzej Sołtysik, który poprowadził cały event i przeczytał tekst zadania finałowego. Podczas każdego, facebookowego wejścia „na żywo” internauci również mieli szansę na zdobycie nagród. Całą transmisję z wielkiego finału obejrzało 13 452 osób. Facebookowy streaming spotkał się z pozytywną reakcją widzów. Pod postami nie pojawił się ani jeden negatywny komentarz.

Podsumowanie

Druga edycja O!Błędnego Dyktanda to kolejny efekt udanej współpracy z marką Pilot Pen Polska. Ubiegłoroczna akcja trafiła do jeszcze większej ilości szkół i uczniów. O dyktandzie pisały m.in. takie czasopisma i serwisy jak Cogito, Gimnazjalista Victor i dlamaturzysty.pl. Warto też dodać, że honorowy patronat nad całym przedsięwzięciem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej. Już teraz możemy pochwalić się, że pracujemy nad trzecią edycją O!Błędnego Dyktanda, która odbędzie się najprawdopodobniej od razu po tegorocznych wakacjach. Zapraszamy do udziału!

Jeśli interesuje was więcej szczegółów związanych z organizacją podobnych akcji albo chcielibyście zrealizować z nami swoją kampanię, zapraszamy do kontaktu: redakcja@yt360.pl