YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

O!Błędne Dyktando – Jak zaplanować ogólnopolski konkurs edukacyjny? [case study]

Jakiś czas temu zakończyliśmy pierwszą edycję akcji O!Błędne Dyktando, które wspólnie z Moon Media Promotion przygotowaliśmy dla marki Pilot Pen Polska. Ponieważ w akcję byli zaangażowani znani youtuberzy, a do jej promocji wykorzystywaliśmy kampanię inStream i przygotowane z myślą o niej materiały wideo, chcielibyśmy podzielić się z wami założeniami oraz wynikami naszych działań. Mam nadzieję, że okażą się one inspirujące i pomocne przy realizacji Waszych projektów.

 O!Błędne Dyktando to akcja społeczno-edukacyjna mająca na celu rozwój wiedzy na temat zasad poprawnej pisowni oraz sprawdzenie wiedzy uczestników z zakresu języka polskiego (gramatyka, ortografia i interpunkcja). Pierwszym etapem konkursu była gra online, w której można było wziąć udział od 31 października do 27 listopada. Już na tym etapie, uczestnicy mogli wygrać cenne nagrody. Zwieńczeniem całej akcji było wydarzenie finałowe, na które zaprosiliśmy niemal 300 osób, którym najlepiej poszło dyktando online.

Jednym z głównych zadań akcji była promocja produktu firmy PILOT, czyli długopisów Frixion. Dyktando było tu idealnym wyborem ze względu na szeroką grupę docelową (testy sprawdzające znajomość poprawnej pisowni pojawiają się zarówno w szkołach podstawowych, gimnazjach jak i liceach). Równie ważne była ekspozycja unikalnych cech produktu: długopisy Frixon, ze względu na unikalny tusz znikający pod wpływem ciepła, pozwalają poprawiać błędy bez konieczności kreślenia czy używania korektora.

Akcja była realizowana na różnych płaszczyznach. Najważniejszym punktem O!Błędnego Dyktanda była aplikacja konkursowa, dostępna pod adresem www.oblednedyktando.pl. Zadbaliśmy o szereg innych działań, które pomogły w promocji akcji. Oto najważniejsze punkty składowe całej koncepcji, które przyczyniły się do sukcesu konkursu:

Aplikacja konkursowa

Centrum całego „zamieszania” była strona www.oblednedyktando.pl. To tutaj, każdy uczestnik, który zarejestrował się w konkursie, miał trzy szanse na udział w grze, która podzielona była na 2 części: dyktando oraz quiz związany z poprawną pisownią. Na stronie dostępny był automatycznie aktualizowany ranking 300 najlepszych uczestników gry. Dodatkową atrakcją była również możliwość rywalizacji szkół. Osobny ranking uwzględniał placówki, których uczniowie najlepiej wypadli w ortograficznej rozgrywce. Oprócz nagród indywidualnych tj. komputerów, tabletów, konsol do gier, czytników e-booków czy produktów marki Pilot, uczniowie mogli również zdobyć zestaw 100 wyprawek dla najlepszej szkoły. Landing page zawierał też informacje o produktach Pilot Pen Polska i ich wyjątkowych cechach.

STATYSTYKI:

  • Landing page odwiedziło 101 728 użytkowników
  • Strona została wyświetlona 506 978 razy
  • W grze zarejestrowało się 14 451 użytkowników
  • W rankingu pojawiło się 2 608 szkół
  • Średnio, każdy odwiedzający spędzał na stronie: 3 minuty 35 sekund

Jako ciekawostkę, warto dodać, że na potrzeby akcji stworzyliśmy też stronę z błędem ortograficznym w nazwie domeny: oblendnedyktando.pl. Nie wiedzieliśmy na ile uczestnicy gry będą mieli problem z prawidłową pisownią nazwy całej akcji, jednak nieprawidłowe wpisanie adresu było dobrym pretekstem aby przejść na właściwy „landing page” celem uzupełnienia wiedzy z zakresu ortografii. Przez cały czas trwania akcji odwiedzono ją 331 razy. 57% osób, które odwiedziły witrynę z błędnym adresem, przeniosło się później na właściwą stronę konkursową.

Kampania inStream

Działania promocyjne akcji w dużej mierze opierały się na kampanii inStream, którą realizowaliśmy w serwisie YouTube. Na jej potrzeby przygotowaliśmy dwa filmy zapowiadające wydarzenie oraz wideorelację podsumowującą „event” finałowy.

  • Filmy zapowiadające wydarzenie zarejestrowały w sumie: 291 760 wyświetleń
  • W całości obejrzano je : 111 119 razy
  • Relację z wydarzenia wyświetlono: 318 693 razy

Współpraca z influencerami

Bardzo ważnym elementem akcji były działania influcencerów. Do współpracy zaprosiliśmy Yoczooka oraz Arlenę Witt, autorkę kanału „Po Cudzemu”. Zdecydowaliśmy się na różne strategie działań. Yoczook, jako twórca trafiający do młodszych odbiorców, przygotował film na którym testował wiedzę ortograficzną przypadkowych przechodniów, podczas przeprowadzonej przez siebie sondy ulicznej. Z kolei Arlena Witt, jako autorytet w dziedzinie języka, wspierała akcję z poziomu mediów społecznościowych (Instagram, Facebook, Snapchat) a także pojawiła się na wydarzeniu finałowym w charakterze jurora i gościa specjalnego. Co ciekawe, bardzo dużym powodzeniem cieszył się film opublikowany przez Arlenę Witt na Facebooku. Autorka kanału „Po Cudzemu” czytała na nim fragment dyktanda z którym musieli zmierzyć się finaliści konkursu. Dzięki zróżnicowanym działaniom a także doborze różniących się od siebie postaci, mogliśmy trafić do szerszego grona odbiorców.

  • Posty Yoczooka na Facebooku trafiły do 98 908 osób
  • Film Yoczooka dotyczący ortografii obejrzano 98 693 razy
  • Zasięg filmu z czytaniem dyktanda przez Arlenę Witt: 23 583
  • Całkowity zasięg postów związanych z O!Błędnym Dyktandem, publikowanych na fanpage’u „Po Cudzemu”: 54 641

Współpraca z Brainly

Akcję wspierał również serwis Brainly (znany w Polsce jako Zadane.pl). Na stronie głównej portalu edukacyjnego pojawiał się screening, przekierowujący do strony głównej O!Błędnego Dyktanda. Ponadto, przygotowano specjalną, dedykowaną podstronę na której pojawiły się artykuły poświęcone najczęściej popełnianym błędom ortograficznym.

Screening przekierowujący na stronę konkursową kliknięto: 42 000 razy

Zespół Brainly, przeanalizował też 5 milionów pytań zadanych przez użytkowników portalu, aby wybrać najczęściej pojawiające się błędy i ułożyć dyktando z którym musieli zmierzyć się uczestnicy wydarzenia finałowego.

Wydarzenie finałowe (streaming live)

Niemal 300 najlepszych uczestników gry online wzięło udział w wielkim finale, który odbył się w Warszawie, w hotelu Radisson Blu 7 stycznia 2017 roku. Oprócz relacji, która pojawiła się w sieci już po wydarzeniu, przygotowaliśmy również streaming na żywo, który pozwalał śledzić w czasie rzeczywistym, co dzieje się na miejscu. Transmisja odbyła się za pośrednictwem facebookowej strony Pilot Pen Polska.

  • Wszystkie wejścia na żywo zarejestrowały ponad 12 677 wyświetleń
  • Pojawiło się pod nimi 89 komentarzy i 392 polubienia

Podsumowanie

Rok temu cieszyliśmy się sukcesem akcji Tajemnice Celsjusza, którą przygotowywaliśmy również dla marki Pilot Pen Polska. Dziś możemy się pochwalić lepszymi wynikami. Zanotowaliśmy:

  • 365% więcej odsłon strony konkursowej
  • 386% większą liczbę użytkowników
  • 228% więcej rejestracji do gry

Mamy nadzieję, że tegoroczna, druga edycja O!Błędnego Dyktanda będzie jeszcze większym sukcesem.

Jeśli interesuje was więcej szczegółów związanych z pierwszą edycją O!Błędnego Dyktanda albo chcielibyście zrealizować z nami swoją kampanię, zapraszam do kontaktu.