YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

YouTube testuje nowy sposób rekomendowania filmów

Karta polecanych filmów, które pojawiają się na prawo od ekranu z materiałem wideo towarzyszy nam od lat. YouTube wciąż ulepsza swoje algorytmy rekomendujące nowe treści, ale tym razem Google wpadło na zupełnie nowy pomysł. Poznajcie zupełnie nowe, niebieskie przyciski rekomendacji!

Mimo że Google robi co może, żeby jak najdłuższej zatrzymać nas przed ekranami, algorytm wybierający dla nas kolejne wyświetlane filmy nie zawsze serwuje nam to na co mielibyśmy ochotę. Mimo że dużo mówi się ostatnio o sztucznej inteligencji i „machine learning” nic nie zastąpi samodzielnie podjętych decyzji. I właśnie na nich ma bazować nowe narzędzie, które YouTube wprowadza zarówno w aplikacji jak i w przeglądarkowej wersji swojej platformy.

Sam wybierz, co chcesz oglądać!

Nowa funkcja pozwoli użytkownikom filtrować rekomendowane treści. Pod odtwarzaczem pojawią się niewielkie, niebieskie przyciski na których wyświetlane będą hasła powiązane z danym filmem lub kanałem. Jak możecie zobaczyć na poniższych screenach, do których dotarł serwis The Verge, algorytm bazuje zarówno na słowach kluczowych, jak i na ogólnych kategoriach w stylu „powiązane” lub „wybrane dla ciebie”.

Przykładowo, jeśli film na kanale Mia Maples poświęcony jest strojom kąpielowym, kolejne filmy, które poleci nam YouTube będą mogły:

  • a) dotyczyć tego właśnie tematu
  • b) obejmować wszystkie treści znajdujące się na kanale Mia Maples
  • c) wyświetlać powiązane filmy
  • d) serwować nam produkcje wybrane zgodnie z naszym profilem użytkownika
  • e) agregować wszystkie powyższe sposoby filtrowania

Po co filtrować rekomendacje na YouTube?

Algorytm nie zawsze spełnia nasze oczekiwania. Bardzo często, kiedy wciągną mnie treści na jakimś kanale o konkretnej tematyce, uruchamiam funkcję „autoplay” i filmy lecą po kolei, zgodnie z tym jakie rekomendacje wybrał dla nas YouTube. W takich sytuacjach zawsze liczę na to, że algorytm powiąże z filmem inne materiały z danego kanału. Niestety, czasami pojawiają się tam produkcje, których wcale nie chcę oglądać. Dzięki nowej funkcji użytkownik może dostosować platformę to indywidualnego sposobu jej użytkowania. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że nowe algorytmy faktycznie będą bardziej „inteligentne” niż te, które rekomendowały nam filmy do tej pory. Jak sami na pewno wiecie, niektóre produkcje, polecane przez YouTube na podstawie oglądanego filmu, nie mają wiele wspólnego z interesującym nas tematem.

Problem nietrafionych rekomendacji był już niejednokrotnie podejmowany przez YouTube. W marcu ubiegłego roku, Susan Wojcicki wspominała o nadchodzących ulepszeniach w wywiadzie dla serwisu Wired. Wygląda na to, że dotrzymała słowa, ale trudno jeszcze ocenić, na ile skuteczne są nowe algorytmy. Niebieskie przyciski to funkcja, którą Google dopiero testuje. Niewielu użytkowników mogło z niej jeszcze skorzystać. Mamy nadzieję, że już niedługo sami będziemy mogli przekonać się o jej atutach.