YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Polskie kanały marek zdominowały dwie branże: jedzenie oraz telekomunikacja

Czytaliście raport IRCenter, dotyczący marek na polskim YouTube w ubiegłym roku? Dzisiejsza liczba tygodnia jest z nim bezpośrednio związana i dotyczy dwóch mocno różniących się od siebie kategorii: żywności i telekomunikacji. Jeśli jesteście ciekawi, co łączy je ze sobą, jak co poniedziałek zapraszam na nasz cykl.

Zrzut ekranu 2015-02-02 o 14.37.42W okresie od stycznia do listopada największe kanały markowe w Polsce zanotowały w sumie ponad 700 milionów wyświetleń. W rankingu uwzględniającym 75 najlepszych kanałów, pierwsze miejsce zajęły ex aequo dwie wspomniane we wstępie branże: FMCG – żywność i napoje oraz GSM i telekomunikacja. Filmiki nalezące do tych właśnie kategorii stanowiły w obu przypadkach 19% wszystkich oglądanych treści, pochodzących z kanałów marek. Dziś przyjrzymy się najpopularniejszym filmom z branży telekomunikacyjnej oraz reklamom jedzenia i napojów, a także zastanowimy się, co zadecydowało o popularności tych dwóch dziedzin na YouTube. W końcu obu z nich przypadła niemal jedna piąta całkowitej oglądalności przebadanych kanałów markowych…

Żywność i napoje

Marki spożywcze w dużej mierze zawdzięczają swój sukces Kinder Niespodziance, o której pisaliśmy już na łamach YT360. Tym razem nie chodziło jednak o filmy prezentujące odpakowywanie jajek z niespodzianką, ale firmowy kanał marki Kinder, gdzie główny ruch generują filmiki dedykowane najmłodszym użytkownikom seriwsu YouTube. Marka dobrze dopasowała content do swojego głównego odbiorcy, czyli dzieci. Na kanale znajdziemy piosenki połączone z animacjami oraz tekstami karaoke, które wyświetlają się na dole. Do sukcesu branży spożywczej przyczyniły się również wideo-poradniki, które na swoich kanałach oferują marki takie jak Winiary czy Kasia. Moda na gotowanie trwa w najlepsze. W przypadku wspomnianych kanałów wykorzystano produkty marek, aby nauczyć widzów nowych przepisów na smaczne potrawy. Marka Winiary odniosła sukces dzięki swojej Szkole Gotowania. Za dużą oglądalnością filmików od Kasi stoi z kolei kanał Moje Ciasto. W obu przypadkach programom kulinarnym towarzyszył po prostu branding danej marki, a prezentowane przepisy wykorzystywały produkty firmy, którą promowano. Jeśli czytaliście nasze rozmowy z serii „5 pytań do…”, na pewno wiecie, że takie działania są w oczach widzą wartościowe ze względu na content. Oglądający nie odbiera podobnych treści jako typowej reklamy, ponieważ sam może na nich skorzystać, a dodatkowo bierze udział w interakcji z innymi widzami. 

GSM i telekomunikacja

Filmiki związane z branżą telekomunikacyjną to kolejne 19% całej oglądalności kanałów marek w serwisie YouTube. Tu z kolei, wbrew opiniom ekspertów, z którymi rozmawiamy w naszym cyklu “5 pytań do…”, dominują treści, które widzowie mogą obejrzeć również w spotach telewizyjnych. Okazuje się więc, że pomysłowe reklamy i charakterystyczne postaci (Barbara Kurdej-Szatan w przypadku Play oraz animowane Serce i Rozum z filmów Orange) przyciągają również internautów. Jestem bardzo ciekawy, czy podobna tendencja utrzyma się również w tym roku.

Gry i rozrywka

Zaraz za żywnością oraz telekomunikacją, na drugim miejscu w kategorii najczęściej odwiedzanych kanałów marek uplasowała się branża gier i rozrywki. O komentarz poprosiliśmy Michała Kota (New Business Director w Grupie IQS).

Jak widać, dzieci i młodzież nie tylko grają w gry na komputerach, ale też ochoczo korzystają z kanału YouTube. W serwisie oglądają vlogi oraz tzw. gameplaye czyli bezpośrednie relacje z gier, takich jak np. Minecraft. Najpopularniejsze są jednak programy rozrywkowe, autorskie a także kilku dobrze zarządzanych w sieci marek. W obszarze kanałów firmowych, w zeszłym roku dominowały produkty z kategorii FMCG – żywność i napoje oraz marki telekomunikacyjne. Nie jestem tym zaskoczony, ponieważ kiedy coś jest dobrze zrobione – z pomysłem i ciekawym contentem – ludzie chcą to oglądać. Odbiorcy dzielą się takimi filmami z innymi, zwiększając tym samym zasięg produkcji. Taki materiał sam potrafi się obronić. Nowy rok będzie niewątpliwie wyzwaniem dla marketerów, ponieważ pojawi się wiele ciekawych komunikacji video właśnie w tym obszarze, więc trzeba będzie włożyć więcej wysiłku i kreatywności, aby się wyróżnić.