YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Raport Hash.fm — Współpraca z markami oczami digital influencers

W tym tygodniu, Hash.fm opublikował raport bazujący na 500 ankietach, które wypełnili blogerzy oraz youtuberzy. Jeśli wasza firma szuka współpracy z twórcami blogów oraz vlogów, koniecznie sprawdźcie jak wygląda współpraca z markami oczami digital influencersów.

Postanowiliśmy przyjrzeć się z bliska zawartości raportu. Dużo piszemy o współpracy marek z vlogerami. Najwyższa pora, aby poznać potrzeby samych twórców oraz to, jak z ich perspektywy wyglądają dotychczasowe doświadczenia związane z pracą z markami. Zachęcamy również do pobrania pełnej wersji badania, którą znajdziecie, klikając w TEN LINK.

Współpraca

To, że wpływowi twórcy treści, publikowanych w sieci, są coraz częściej doceniani przez marki, nie jest żadną tajemnicą. 75% ankietowanych współpracowało już reklamowo i aż 68% z nich, oceniło te doświadczenia jako dobre lub bardzo dobre.

Zrzut ekranu 2015-02-11 o 14.55.28

Najczęściej pojawiającym się problemem, jest niezrozumienie roli i specyfikacji działania digital influencerów. Agencje bardzo często oczekują współpracy bez wynagrodzenia (prawie 70% twórców spotkało się z taką propozycją) a zapytania o ofertę są bardzo nieprecyzyjne bądź nawet obraźliwe. Powtarza sie również sytuacja, kiedy marki pozostawiają negocjacje bez odpowiedzi i po prostu znikają. 

Zrzut ekranu 2015-02-11 o 14.56.24

Jeśli chodzi o formy współpracy z markami, ankietowani blogerzy i youtuberzy, najczęściej wskazywali konkursy (70%) oraz testy i recenzje produktów (69%). Niestety akcje specjalne i rola ambasadora marki wciąż nie cieszą się tak dużą popularnością. Jak twierdzą twórcy raportu, mimo, że takie podejście pozwala dotrzeć do odbiorców digital influencers, nie mamy gwarancji, że zbudujemy trwałą relację. Dowodem na to jest kolejny dział raportu czyli oczekiwania. Największa grupa vlogerów i blogerów, zapytana o to jaka forma współpracy byłaby dla nich odpowiednia, wskazali właśnie bycie ambasadorem marki. Digital influencerzy dobrze znają swojego odbiorcę. Marki powinny bardziej ufać ich instynktom związanym z daną akcją promocyjną. Czasami akcja specjalna lub wystąpienie w charakterze ambasadora marki, może przynieść znacznie lepsze rezultaty niż typowe recenzje lub reklama displayowa.

Influencer zna swojego odbiorcę

Zrzut ekranu 2015-02-11 o 15.06.26

Nazwa, influencer, nie wzięła się znikąd. Warto więc zdać się na wpływowych blogerów lub vlogerów, tworząc razem wspólną kampanię. Potwierdza to również kolejne pytanie, skierowane do ankietowanych. Tylko 3% z nich stwierdziła, że treści, publikowane na blogach i YouTube powinna tworzyć agencja lub marka. Materiał, którego dostarczy reklamodawca, nigdy nie będzie tak naturalny jak treści, stworzone przez youtuberów lub blogerów. Oni wypracowali swój styl i to on sprawił, że znaleźli swoich czytelników i widzów. Jak wynika z ankiety, twórcy bardzo chętnie zaproponują markom, jak może wyglądać akcja reklamowa na ich kanale lub blogu. W ten sposób content będzie na pewno lepiej dopasowany do miejsca publikacji. Warto również pamiętać, że zarówno dla blogera jak i youtubera, bardzo ważnym elementem akcji, organizowanej wspólnie z marką, jest odpowiednie oznaczenie publikowanych treści. Tylko 10% badanych uważa tę kwestię za mało istotną. 

Profity

Zrzut ekranu 2015-02-11 o 15.40.07

Raport pokazał również, że korzyści finansowe, są dla youtuberów i blogerów tak samo ważne jak realizowanie ciekawych projektów i celów. Twórcy badania podkreślają, że influencerzy, którzy traktują swoje działania jak pracę, w przeciwieństwie do mediów, nie tylko oczekują profitów finansowych ale chcą również tworzyć treści wartościowe i zdobywać nowe doświadczenia. Nie dziwi więc fakt, że wpływowi twórcy treści publikowanych w sieci, są postrzegani jako autentyczni i wiarygodni. Marka może również skorzystać na doskonałym dopasowaniu influencerów do grup docelowych. Twórcy skupiają się w końcu wokół określonej tematyki co na pewno gwarantuje lepsze dotarcie do potencjalnego klienta marki. Kolejną korzyścią dla reklamodawcy, jest bezterminowy czas publikacji. W końcu nie bez powodu mówi się, że w internecie nic nie ginie. Treści zamieszczane na blogach czy filmy w serwisie YouTube, można przecież odnaleźć długo po publikacji. 

Więcej szczegółów oraz komentarze ekspertów, znajdziecie bezpośrednio w raporcie Hash.fm.