YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Gluty „slime” wykręciły 25 miliardów wyświetleń na YouTube! [case study]

YouTube bywa nieprzewidywalny jeśli chodzi o trendy, które potrafią dosłownie przejąć popularną platformę z filmami. Gdyby przyznawano nagrodę w kategorii najdziwniejszej mody panującej wśród youtuberów, w 2018 roku z pewnością powędrowałaby ona do twórców tzw. slime’ów, czyli… glutowatej masy służącej do zabawy.

Popularne gluty od kilku lat dostępne są w sklepach zabawkowych i papierniczych, ale wygląda na to, że największą frajdę przynosi dzieciakom samodzielne tworzenie tych maziowatych substancji. Tylko w 2018 roku, filmy w których pojawiały się „slime’y” wygenerowały 25,4 miliardów wyświetleń na YouTube! W ciągu ostatnich 12 miesięcy twórcy z 800 tysięcy różnych kanałów wyprodukowali 1,7 miliona filmów o tej właśnie tematyce. Od 2016 roku wynik ten wzrósł o 78% a zaangażowanie widzów tego typu produkcji było 1,5 raza większe od średniej jaką zazwyczaj rejestruje się na YouTube. Niewinna zabawa wywołała nawet swojego rodzaju kryzys ekonomiczny. W 2017 roku okazało się, że w Stanach Zjednoczonych zaczyna brakować kleju, który jest jednym ze składników slime’ów!

Kto produkuje slime content?

Google przeanalizowało wszystkie filmy w których pojawia się „slime”. Pozwoliło to wyszczególnić trzy główne grupy twórców stojących za tym fenomenem. Statystyki zdominowali oczywiście influencerzy. Okazuje się jednak, że takie materiały z powodzeniem sprawdzały się również na kanałach marek! Oto jak wyglądał układ sił:

  • Influencerzy: 24,9 miliarda wyświetleń
  • Media/rozrywka: 329 milionów wyświetleń
  • Oficjalne kanały marek: 20,2 miliona wyświetleń

Slime na YouTube w 2018 roku

Analitycy z Tubular Labs przeanalizowali dane dotyczące tej specyficznej kategorii filmów publikowanych na YouTube. Dzięki temu, udało się dotrzeć do kolejnych liczbowych ciekawostek na temat zjawiska jakim niewątpliwie jest slime:

  • 15,8 miliarda wyświetleń zdobyły filmy anglojęzyczne. Na kolejnych miejscach uplasowały się produkcje: portugalskie (2,1 miliarda wyświetleń), Hiszpańskie (2 miliardy wyświetleń), Tureckie (1,3 miliarda wyświetleń) oraz Wietnamskie (miliard wyświetleń).
  • Slime przyciąga nie tylko dzieci! O ile rozkład sił w kwestii płci widzów jest tutaj mniej więcej równy to okazuje się, że większość osób oglądających tego typu produkcje ma od 25 do 34 lat!
  • Jak długo można oglądać gluty na YouTube? Okazuje się, że nie są to produkcje, które widzowie wyłączają po paru minutach. Z badań wynika, że najpopularniejsze były filmy trwające od 10 do 15 minut. Co ciekawe, aż 1,5 miliarda produkcji miała długość przekraczającą 20 minut. Filmy te zanotowały dwa razy większy engagement rate!

Najchętniej oglądane filmy slime

W raporcie wyszczególniono dwójkę twórców, którzy mogą pochwalić się najwyższymi wynikami oglądalności w kategorii filmów slime. Pierwsze miejsce należy do Isabelli Stress, która w ciągu 12 miesięcy wygenerowała ruch na poziomie 1,1 miliarda wyświetleń. Poniżej możecie zobaczyć film, który pobił rekord oglądalności w 2018 roku (oczywiście mówimy tu o produkcjach w których pojawiły się gluty):

Na drugim miejscu znalazł się Tom Slime z miliardem wyświetleń zarejestrowanych w 2018 roku. Najczęściej oglądany film z jego kanału, który możecie zobaczyć poniżej, obejrzano 215 milionów razy:

Komercyjny slime

Oczywiście firmy, które profesjonalnie zajmują się tworzeniem filmów nie śpią i cały czas obserwuje trendy panujące na YouTube. Oczywiście wszystko zaczyna się od niezależnych twórców, ale trendujące hasła są szybko wykorzystywane komercyjnie. W tym przypadku, ranking zdominował kanał Troom Troom specjalizujący się w filmach DIY, „lifehackach” i dekoracji wnętrz. W rankingu 10 najczęściej oglądanych produkcji z glutami w roli głównej można znaleźć aż 5 materiałów wideo wyprodukowanych właśnie przez nich. Spory ruch odnotowały również kanały popularnych programów telewizyjnych dla dzieci: DisneyChannelUK oraz Nickolodeon.

Co na to marki?

Jak pisałem wcześniej, swój mały kawałek slime’owego tortu odkroiły również marki próbujące przenieść popularny trend na podwórko swoich kanałów YouTube. Wśród nich prym wiodły przede wszystkim: Barbie, Polly Pocket, GoldieBlox oraz Num Noms. Alternatywą dla takich działań było nawiązanie współpracy z influencerami, którzy zaprezentowali określone produkty na swoich kanałach. Warto wyszczególnić tutaj udaną współpracę firmy Mattel z Ryan ToysReviews w ramach której powstało 29 filmów. Oto jedna z takich produkcji:

To dziwne, że w 2018 roku stworzono jedynie około 140 sponsorowanych filmów związanych z tymi charakterystycznymi glutami. Patrząc na to jak duże zasięgi wygenerowały produkcje o tej tematyce, dziwię się marketerom, którzy na co dzień pracują z firmami produkującymi produkty dla dzieci, że przespali dobry moment na wygenerowanie świetnych wyników oglądalności na fali popularności niecodziennego trendu. To case study, to kolejny dowód na to, że warto regularnie zaglądać na YouTube i wykorzystywać tematy zyskujące na uwadze widzów do celów marketingowych.

 

…a jeśli właśnie szukasz sposobu na udaną kampanię z udziałem influencerów działających na platformach takich jak YouTube, TikTok lub Instagram, skontaktuj się z nami już dziś!


ZdjęcieNataliatarkh