YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Tajemnice Celsjusza — Współpraca z youtuberami angażująca widzów [case study]

Na łamach YT360 dawno nie pojawił się żaden „kejs”. Jakiś czas temu zakończyliśmy akcję, którą zrealizowaliśmy razem z Moon Media dla firmy PILOT PEN POLSKA. Dziś chcielibyśmy podzielić się z Wami jej wynikami.

Nie są to zwykłe przechwałki. Chcielibyśmy pokazać Wam, w jaki sposób wykorzystując potencjał youtuberów, udało nam się stworzyć angażującą akcję. Wideo było bez wątpienia jej najważniejszym elementem, jednak za sukcesem Tajemnic Celsjusza stoi jeszcze kilka innych czynników. Tym bardziej zachęcam was do przeczytania poniższego raportu.

Tajemnice Celsjusza

Zadaniem kampanii Tajemnice Cejsujsza była promocja produktu firmy PILOT, czyli długopisów Frixion. Celem akcji było przede wszystkim podkreślenie unikalnej cechy produktu i jego jakości. Do akcji zaangażowaliśmy piątkę youtuberów. Byli to: Olsikowa, ChocolateMilk, Marco Kubiś, Jdabrowsky i Dawid Kayo. W ich stałych formatach pojawiły się zagadki, które odsyłały widzów na stronę specjalnie przygotowanej aplikacji www.tajemnicecelsjujsza.pl. Był to swojego rodzaju symulator pisania prawdziwymi długopisami Frixion oddający idealnie ich funkcjonalności, kolory dostępne realnie w sklepach i ich grubości. Ich unikalną cechą jest tusz, który pojawia się i znika pod wpływem temperatury. Cała akcja miała charakter konkursu. Youtuberzy z którymi podjęliśmy współpracę zadawali pytania na swoich kanałach. Nagrodzone zostały najbardziej kreatywne odpowiedzi.

JURY

Przebieg konkursu

Co tydzień na YouTube pojawiał się nowy film jednego z youtuberów, których zaangażowaliśmy do naszej akcji. Między 7 października a 13 listopada, pojawiło się więc 5 różnych filmów, gdzie twórcy zadawali zagadki swoim widzom. Aby wziąć udział w konkursie, należało napisać rozwiązanie za pomocą znikającego tuszu w aplikacji, którą przygotowaliśmy. Od 22 października twórcy odczytywali najlepsze odpowiedzi na swoich kanałach.  Do wygrania było 5 nagród głównych (smartfon, tablet, smartwatch, kamerka oraz drukarka instax), po jednej od każdego youtubera. Nie zabrakło również wyróżnień (aparaty Fuji Instax) oraz 100 długopisów Pilot Frixion – nagród pocieszenia. Nagrodą dla widzów było również odczytanie listu w dedykowanym odcinku ulubionego youtubera.

Specjalnym zabiegiem w trakcie trwania kampanii było działanie w offline, czyli przepisywanie listów z formy digitalnej (zostawionej przez użytkowników aplikacji) do formy materialnej. Każdy twórca otrzymał od nas paczkę z przepisanymi listami w których pojawiły się rozwiązania ich zagadek. Na bieżąco akceptowaliśmy i przepisywaliśmy zgłoszenia, które trafiły do nas za pomocą aplikacji. Dokładnie odwzorowaliśmy wiadomości uwzględniając charakter pisma i kolor użytych długopisów Frixion. Staraliśmy się przenieść je na papier 1:1. Poniżej możecie zobaczyć „making of” z przepisywania listów stworzony w formie mokumentu, który trafi do wszystkich, którzy skorzystali z aplikacji Tajemnice Celsjusza.

Jak nam poszło?

Od początku trwania kampanii rozwiązywanie zagadek youtuberów przełożyło się na 43 021 sesji oraz ponad 137 544 odsłony aplikacji. Tajemnice Celsjusza zobaczyło 26 353 użytkowników, z czego 6328  ostatecznie wysłało swoje zgłoszenie – odpowiedź na zadaną zagadkę – co daje konwersję na poziomie 25%! Jest to dość duża liczba przy tak wysokim progu wejścia, jakie dawały nasze zagadki – były po prostu dość trudne.

case statystyki

Dla nas najważniejsze były jednak wyniki, które wygenerowały kanały youtuberów, z którymi podjęliśmy współpracę. Rezultaty całej akcji przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Wszystkie filmy mają dotychczas ponad 648 483 wyświetleń. Pojawiło się pod nimi 2186 komentarzy, a ponad 56 tysięcy osób dało „łapkę w górę”. O kampanii Tajemnice Celsjusza dowiedziało się dużo ponad 1 031 342 fanów twórców na Facebooku. Produkcje youtuberów dały nam 43 021 przekierowań do strony aplikacji konkursowej. Powyższa tabela wizualizuje szczegółowe wyniki naszych działań.

Monitoring komentarzy

Śledziliśmy na bieżąco komentarze dotyczące konkursu. Pojawiło się wiele głosów, że zagadki są dość trudne, ale dla takich nagród warto spróbować i „wysilić głowę”. YouTuberzy zachęcali swoich widzów do wpisywania rozwiązań do aplikacji. Wielu użytkowników zwróciło uwagę na sam produkt – pojawiły się pytania dotyczące dostępności produktu w sklepach, ceny długopisów, etc. Pojawiały się także głosy, że miejsca na „rozpisanie się” jest za mało. To bardzo dobry znak!

To działa!

Na koniec warto przeanalizować całą akcję pod kątem tego, co udało się nam w stu procentach:

  • dobry wybór twórców (kreatywnie, tematycznie)
  • jasny komunikat, jasne zadanie
  • odpowiedni próg wejścia (zagadki dość „trudne”, ale w kreatywny sposób pobudzające wyobraźnię”, niewiele zgłoszeń „dla żartu”)
  • atrakcyjne nagrody dopasowane do targetu (via tablet dla widzów Olsikowej, smartfon, kamerka polaroid oraz aparaty Fuji Instax)
  • ciekawy zabieg z offline’owym działaniem, jakim jest tajemnicze przepisywanie listów
  • dobrze stworzony symulator pisania długopisami Frixion – idealnie oddający prawdziwe funkcjonalności
  • szybka bieżąca obsługa aplikacji i szybkie reagowanie

Działamy dalej!

Otrzymaliśmy pliki źródłowe od twórców w celu stworzenia „montażówki” na potrzeby kampanii InStream, która zostanie uruchomiona w styczniu 2016 roku i przypomni przygody długopisów Frixion z Detektywem Celsjuszem. Już teraz możemy zdradzić, że będzie to kampania w formie prerolla, emitowanego przed klipami stargetowanymi na grupę docelową.

Jeśli chcecie poznać więcej szczegółów, albo macie pomysły na swoje kampanie do zrealizowania… zapraszamy do KONTAKTU :)