YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Kim są polscy użytkownicy TikTok? [raport]

Marketerzy w Polsce coraz chętniej współpracują z influencerami działającymi na platformie TikTok. Już niedługo, serwis doczeka się również dedykowanych formatów reklamowych. Warto więc lepiej poznać to medium i dowiedzieć się, kto z niego korzysta. Na tę potrzebę odpowiedziała agencja GetHero, która przygotowała pierwszy w Polsce raport dotyczący rodzimych użytkowników TikTok.

Niejednokrotnie pisaliśmy już o tym, że TikTok (dawniej Musical.ly) to platforma stworzona z myślą o młodych ludziach. Potwierdziły to badania, które przeprowadzono w okresie od 6 do 11 grudnia 2018 roku. Wzięło w nich udział 3814 respondentów, którzy odpowiadali na pytania związane z platformą TikTok.

Kto korzysta z TikTok w Polsce?

Respondenci w wieku od 13 do 15 lat stanowią niemal dwie trzecie całej społeczności użytkowników TikTok. 18% badanych to osoby poniżej 13 roku życia a 15% to nastolatki w wieku licealnym (16-18). Starsi użytkownicy stanowią zaledwie 2% całej społeczności. Warto tutaj zwrócić uwagę na fakt, że konkurencyjny YouTube pozwala na zakładanie kont użytkownikom, którzy skończyli 13 lat. W praktyce, młodsze dzieciaki podają oczywiście zawyżony wiek. Z pewnością przekłada się to później na pewne zafałszowania w analityce. TikTok jest więc jedyną dużą platformą społecznościową, która tak precyzyjnie i bezpośrednio dociera wyłącznie do nastolatków.

tiktok

 

Dla młodych ludzi TikTok jest naturalnym środowiskiem. Wychowali się w dobie internetu, kulturze selfie i dzielenia się ciekawymi momentami z życia w sieci. Platformy z krótkim video pojawiały się już wcześniej – na przykład Vine. Przewaga TikTok wynika z zaangażowanej społeczności, która już teraz liczy ponad pół miliarda osób, oraz idealnego dostosowania treści do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej. – Tobiasz Wybraniec, prezes agencji GetHero

Dlaczego TikTok?

Siła TikTok polega nie tylko na dostarczaniu rozrywki, ale także na umożliwianiu młodym ludziom wyrażania siebie poprzez materiały wideo, którym nie można odmówić artystycznego charakteru. Dla osób z “pokolenia Z” możliwość ekspresji jest bowiem jedną z najważniejszych potrzeb.

tiktok

 

Ponad 80% użytkowników TikTok korzysta z aplikacji dłużej niż rok. Ten wynik wskazuje na to, że platforma zdążyła już zyskać ugruntowaną pozycję na rynku. Ponad połowa badanych o platformie dowiedziała się bezpośrednio od znajomych, a blisko 30% poznało ją za pośrednictwem innych mediów społecznościowych. Duży zasięg platformy i popularność w grupach rówieśników potwierdza również fakt, że ponad 90% badanych przyznało, że ich znajomi również korzystają z TikTok.

Widzimy wyraźny trend w zainteresowaniu platformą ze strony młodych internautów. Dla dzisiejszych nastolatków Tik Tok staje się tym, czym dla pokolenia Millenialsów kilka lat temu był YouTube – Aleksandra Mikołajczyk, CEO Moon Media Video

Być widzem i twórcą jednocześnie…

TikTok dostarcza użytkownikom proste narzędzia pozwalające na tworzenie bardzo oryginalnych materiałów filmowych, które nie wymagają posiadania drogiego aparatu i zaawansowanych umiejętności montażowych. Dla TikTokera najważniejsza jest jego kreatywność. Jak wynika z badań GetHero, aż 70% użytkowników aplikacji tworzy własne filmy. Tak wysoki poziom zaangażowania sprawia, że, z jednej strony, użytkownicy chętniej oglądają treści w aplikacji, a z drugiej tworzy idealne warunki do prowadzenia działań marketingowych. Warto też zauważyć, że każdy użytkownik obserwuje średnio 150 profili, a największą popularnością w naszym kraju cieszą się… nasi rodzimi twórcy!

Kim jest polski użytkownik TikTok?

tiktok

 

Autorzy badania pokusili się o stworzenie sylwetki polskiego TikTokera. Z raportu wynika, że w przeważającej liczbie przypadków jest to nastolatka mieszkająca na wsi lub w małym mieście. O TikTok dowiedziała się od znajomych. Od dłuższego czasu aplikacja jest zainstalowana na jej smartfonie i każdego dnia przynajmniej pół godziny poświęca na oglądanie klipów – ceni sobie w nich, przede wszystkim, krótką formę, ale również dostępną muzyką i efekty, które, według niej, są ciekawsze niż w innych mediach społecznościowych. Ponadto, kilka razy w tygodniu sama nagrywa, bo pozwala jej to na na artystyczną ekspresję. W pozostałym wolnym czasie korzysta z innych mediów społecznościowych, rozwija również swoje zainteresowania i uprawia sport.

Przeprowadzone badanie pozwala stwierdzić, że użytkownicy TikTok w Polsce tworzą stosunkowo jednorodną grupę, co na pewno ułatwia prowadzenie działań marketingowych na tej platformie. Zaangażowanie TikTokerów i aktywne dzielenie się treściami daje nam większe prawdopodobieństwo osiągnięcia viralowych efektów kampanii. Akcje realizowane na TikTok bez wątpienia powinny wykorzystywać potrzebę artystycznej ekspresji młodych użytkowników.