YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

Wideo i email – przelotna znajomość czy związek na całe życie?

Email marketing ma dość długi staż jeśli chodzi o narzędzia w marketingu internetowym. Wideo nabiera coraz większego rozpędu i z biegiem lat, a nawet miesięcy rośnie ilość firm, które korzystają z dobrodziejstw, jakie oferuje ten format. Co powstanie z połączenia tych dwóch, jakby się mogło wydawać odległych metod? Czy będzie to długoletni związek, gdzie jedno bez drugiego nie wyobraża sobie życia? Czy może przelotna znajomość, która od czasu do czasu wprowadzi nieco świeżej krwi do działań marketingowych? Czas pokaże. Jednak już teraz postaram się w tym tekście rozwiać kilka wątpliwości, jakie mogą kłębić się w Twojej głowie.

Autorką artykułu jest Renata Gajoch-Bielecka – Content Designer w firmie FreshMail

Na dobry początek kilka statystyk dotyczących wykorzystania wideo.

  • 73% respondentów planuje wykorzystać materiały wideo w ciągu najbliższych dwóch lat (raport Offon)Na dobry początek kilka statystyk dotyczących wykorzystania wideo.
  • Niemal 59% uważa, że wideo to najlepiej dopasowana do potrzeb ich klientów forma komunikacji(raport Offon)
  • 90% internautów twierdzi, że treści video pomagają podejmować decyzje zakupowe! (raport Rendfrx)

Potencjał wideo

Jak widać na przykładzie powyższych danych, wideo w marketingu ma niesamowity potencjał, a jego popularność stale rośnie. Statystyki unikalnych wyświetleń na YouTube czy procent wyszukiwań w Google, jaki stanowią filmy, mówią same za siebie.

Mam pytanie. Przypomnij sobie, jaki przekaz ostatnio lepiej utkwił Ci w pamięci? Statyczna grafika, słowo pisane czy wideo? Najprawdopodobniej będzie to ten ostatni przekaz. Dzięki filmom udaje się przekazać emocje, które zapadają w pamięć. Nasz mózg lepiej przetwarza ruchomy obraz aniżeli samą grafikę. Coraz więcej marketerów jest świadomych tych zalet i wzmacnia swój wizerunek w oczach odbiorców właśnie przez promocję materiałów wideo.

Gdzie spotkasz wideo?

Pierwszym kanałem, który przychodzi na myśl, gdy myślimy o marketingu wideo jest YouTube. To tam firmy w ramach budowania swojego wizerunku dodają różnego rodzaju wywiady, filmy instruktażowe, materiały promocyjne i wiele innych. Walkę o to, kto zostanie królem wideo, równolegle z YouTube prowadzi Facebook, Snapchat oraz Instagram.

Jednak, jak z tak popularnym trendem radzi sobie email marketing? Czy jest w nim przestrzeń na materiały wideo?

Wideo i email – przyjaciel czy wróg?

Moja odpowiedź brzmi – to zależy. Dlaczego? Ponieważ kanał email wiąże się z pewnymi obostrzeniami technicznymi i w przypadku niektórych programów pocztowych treści wideo po prostu się nie wyświetlą. Drugim ważnym czynnikiem jest waga wiadomości, a od tego uzależniona jest dostarczalność wiadomości, czyli rzecz w email marketingu kluczowa.

Zatem jak bezpiecznie wkomponować wideo w treść maila?

Można to zrobić dwojako:

  1. Dodaj statyczną grafikę z przyciskiem “play”, przedstawiającą kadr z filmu. Obrazek podlinkuj do zewnętrznego serwisu z multimedialną treścią, np. YouTube, Vimeo lub na swoją stronę, gdzie materiał będzie od razu wyświetlany.
  2. Dodaj animację GIF zrobioną z kilku klatek przygotowanego materiału wideo.

Zabiegi te są często stosowane i wysoce skuteczne, a jednocześnie stanowią kompromis między potrzebą a dostępną technologią. Na końcu tego artykułu możesz zobaczyć, jak marki stosują to rozwiązanie.

Przygotuj się

Jeśli jednak zależy Ci, żeby materiał wideo wyświetlał się już na skrzynce pocztowej odbiorcy, pamiętaj, by odpowiednio się do tego przygotować. Zanim wyślesz kampanie do całej listy, najpierw zrób testową kampanię i prześlij ją na kilka różnych kont pocztowych (Outlook, Gmail, Interia, Onet), by sprawdzić jak wideo się na nich wyświetla.

Mając gotowy materiał pamiętaj, że:

  • Nie powinien on trwać dłużej niż 30 sekund.
  • Plik należy zapisać w dwóch formatach: mp4 i ogg.
  • Filmik nie może być ciężki (>1MB), ponieważ jak wcześniej wspominałam wiadomość nie zostanie dostarczona.
  • Dobierz wymiary pliku – sugerowany rozmiar dla wideo to max 300x160px.
  • Osadź plik wideo na serwerze o odpowiedniej przepustowości. Bo co w wypadku, gdy w jednym czasie tysiąc odbiorców otwiera ten sam mail? Zadbaj o to, aby treść multimedialna załadowała się jak najszybciej.
  • Dla klientów pocztowych, którzy nie wspierają wideo w mailu przygotuj animację zastępczą w formacie animowanego gifa albo obrazka. Może to być np. kadr z Twojego materiału wideo.

Wciąż zastanawiasz się, czy wideo jest warte zachodu? Jak pokazują wcześniejsze statystyki – jak najbardziej. Co więcej tematy wiadomości takie jak: “Zobacz video, w którym…, Sprawdź nasz film, gdzie…” mają wyższą otwieralność niż standardowe kampanie! Z kolei dla Twoich odbiorców wiadomość z materiałem wideo może być miłą odmianą, którą przyjmą z zaciekawieniem. Zobacz, jak marki wykorzystują wideo w swoich mailingach:

Firma Daylite dodaje grafikę z widocznym przyciskiem wideo, po którego kliknięciu przenosimy się na landing page, na którym materiał jest zamieszczony:

Ciekawym przykładem jest firma Litmus, która informacje o nowo przygotowanym raporcie przedstawia w interaktywny sposób, powodując jeszcze większe zainteresowanie czytelnika:

Również na “ruchomą” komunikację postawiła firma Debenhams. Serce, które układa się z kilku elementów w jedną całość przykuwa uwagę odbiorcy i daje się zapamiętać:

Wideo i email – jaka czeka nas przyszłość?

O ile wideo i email mogą się lubić jeżeli zastosuje się odpowiednie zabiegi, o tyle technologia nie jest jeszcze na tyle rozwinięta, by materiały te dobrze wyświetlały się na różnych programach pocztowych. W tym duecie niezbędny będzie odpowiednie wyważenie pomiędzy możliwościami technicznymi, a efektem jaki chcemy osiągnąć.

Tekst ekspercki powstał przy współpracy z FreshMailem – liderem na rynku email marketingu w Polsce.

Witaj na YT360.PL!

  • Szukasz wiedzy, która pomoże Ci odnaleźć się na YouTube?
  • Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowościami na YouTube?
  • Nie wiesz jak skutecznie promować się z pomocą kanału wideo?

Jesteśmy pierwszym w Polsce, marketingowym przewodnikiem po YouTube. Zostaw nam swój e-mail. Zero spamu, samo mięso.