YT360.PL — Pierwszy w Polsce marketingowy przewodnik po YouTube

YT360

YouTube nie chce być już jak Netflix…

Google od 2016 roku produkuje swoje autorskie treści video pod szyldem YouTube Originals. W większości przypadków są one jednak dostępne tylko dla abonentów subskrypcji Premium. Wygląda jednak na to, że już niedługo obejrzymy je za darmo. Tyle tylko, że z reklamami.

Jeśli czekacie na płatny YouTube bez reklam, niestety nic nie wskazuje na to, żeby usługa Premium pojawiła się w Polsce jeszcze w tym roku. Mimo że nasi sąsiedzi, w tym Niemcy, Rosjanie i Ukraińcy, mogą już cieszyć się subskrypcyjną wersją platformy należącej do Google, wciąż nic nie wskazuje na to, żeby trafiła ona do kraju nad Wisłą. Na pocieszenie mamy jednak ciekawego newsa, który sugeruje, że model biznesowy YouTube Premium nie będzie bazował na autorskich filmach i serialach. Już w 2020 roku, wszystkie produkcje z serii YouTube Originals zostaną udostępnione widzom za darmo!

Nie dalej jak w ubiegłym tygodniu pisałem o stu filmach fabularnych, które YouTube udostępnił za darmo. Okazuje się, że był to pierwszy ruch w kierunku nowej strategii, którą potwierdzają doniesienia o udostępnieniu produkcji YouTube Originals za darmo. Czyżby zyski z abonamentów YouTube Premium nie były tak duże jak te z reklam przerywających filmy?

YouTube VS. Netflix

Myślę, że YouTube ma duży problem z jakością produkcji, które powstają pod szyldem Originals. Netflix, HBO Go i Hulu mają swoje flagowe seriale, które przyciągają widzów na całym świecie. Na YouTube wciąż królują niezależni twórcy, a dedykowany content za który musimy płacić nigdy nie osiągnął sukcesu na miarę House Of Cards albo Opowieści Podręcznej. Możliwe, że w 2016 roku, kiedy rozpoczęto produkcję programów w ramach cyklu Origins, YouTube był gotowy powalczyć z Netflixem i podobnymi platformami. Szybko jednak okazało się, że budżety produkcyjne nie pozwalają na stworzenie konkurencyjnych seriali i tu widziałbym przyczynę zmiany modelu biznesowego.

Od 2020 roku wszystkie produkcje, które powstały i będą powstawać pod szyldem YouTube Originals będą dostępne za darmo w wariancie z reklamami. Zupełnie tak jak większość monetyzowanych materiałów tworzonych przez YouTuberów. Nie oznacza to jednak, że subskrypcja YouTube Premium straciła na wartości. Wykupując ją wciąż możemy pozbyć się reklam. A wszystko wskazuje na to, że będzie ich coraz więcej

źródło: TechCrunch